Видове продуктова фотография

Днес, когато погледна по- успешните марки, първото нещо, което изниква в съзнанието ми е ясната идентичност – в основата си, всички те разказват история. Така от решаващо значение е намирането на правилния визуален разказ, защото вече не просто купуваме продукти, а търсим връзки.

Патрик Ла Рок  

Фотографията е част от всяка креативна стратегия на бизнеса, брандовете и компаниите, търгуващи с продукти. Ако допреди, всички те разчитаха на изображения главно за офлайн реклама– каталози, брошури, списания, билборди, то днес фотографията е буквално навсякъде. За реализация и ефективно представяне на своите продукти, много компании влагат средства, наемайки творчески екипи. Продуктовата фотография е онзи пълноценен източник, чрез който те могат да бъдат атрактивни и търсени, да осъществяват постоянна връзка с потребителите, и да постигат целите си.

Основното предназначение на продуктовата фотография е заснемането на обекти. Ако искате да сте сигурни, че ще впечатлитe аудиторията и ще ѝ въздействате, тогава трябва добре да познавате видовете продуктова фотография и да вникнете в начина на заснемане.

Според обекта на заснемане, продуктовата фотография се разклонява в множество стилове, от които най-популярни са: 

Според начина на заснемане, различаваме следните стилове:

  • Продуктова фотография на индивидуален продукт (заснемане на бял фон)
  • Продуктова фотография в близък план
  • Продуктова фотография за мащабно заснемане
  • Продуктова фотография за групово заснемане
  • Лайфстайл продуктова фотография
  • Продуктова фотография 360°
  • Продуктова фотография на опаковки
  • Студийна продуктова фотография

Всички стилове имат свои специфични характеристики, възможности и тънкости на заснемане.  В множество случаи отделните стилове на заснемане се комбинират. Това предоставя по – широк диапазон на действие и известна гъвкавост.

 Погледнато през призмата на маркетинга смесването на различни стилове е съществена идея и печеливша стратегия. Колкото по- многолико се демонстрира един продукт, толкова повече се задълбочава връзката с потребителя. А той от своя страна изгражда доверие към продукта и марката.

Заснемането на бял фон е може би най- разпространеният метод сред продуктовите сайтове и електронната търговия. Белият фон е считан от експертите, преди всичко за най- финият и неутрален цвят, което означава, че  снимките заснети  на бял фон могат да изведат на преден план най- ценните качества на продукта ви.  Обикновено обекта се заснема самостоятелно. Основната идея е да бъде подчертан и да няма допълнителни елементи, които биха отклонили вниманието от него.

Видове продуктова фотография

Photo: https://junebugweddings.com

Заснемането в близък план е насочено да подчертае  конкретен детайл или характерна особеност на продукта, като текстура или елемент. Често този тип снимки се прикрепят към снимките на опаковки, с което се демонстрира  съдържанието на опаковката. Да вземем например една дреха. Детайлната снимка може да даде по- ясна представа за материята, начина на закопчаване, да подчертае марката и т.н. Съчетаването на детайлното заснемане с подробни ъгли би илюстрирало уникални аспекти в представянето на продукта.

Мащабните изображения, оказват значително, положително въздействие върху способността на потребителите да оценяват конкретния продукт. Така те по- лесно придобиват представа за реалния размер на обекта. Когато планирате мащабно заснемане е добре да обмислите, как ще бъде използван продукта. За продукти, които ще се носят директно от потребителите, обектът трябва да бъде представен върху човешки модел. Съответно, ако продуктът ще се използва в конкретна среда е добре да бъде демонстриран в нея.

 

Видове продуктова фотография

Photo: https://thebeautifulnomad.com

 

Композицията на груповите снимки е предназначена да разкрива разнообразие. Ако вашите продукти се предлагат в различни цветове и стилове, те трябва да бъдат показани. Друг аспект на груповата фотография е да запознае потребителя с наличието на допълнителни аксесоари, които са в комплект с основния продукт.  Чрез нея също се представят и колекции от козметики, кухненски съдове, дрехи, и прочие. Съществено при този стил е, че всички елементи се заснемат заедно.

 

Видове продуктова фотография

Photo:  http://www.stckmn.com

Лайфстайл фотографията директно комуникира с клиента и му показва ситуациите, в които той може да използва продукта. Представя обекта в реална среда. Обикновено изображението разказва цяла история, носи послание в специфичен контекст. Виждайки едно такова изображение,  клиентът трябва да се отъждестви с продукта, да добие представа какви ползи ще реализира, ако притежава този продукт. За да повишите привлекателността на продукта, важен подход е включването на хора, изразяващи конкретна емоция – удоволствие, щастие, среща.

 

Лайфстайл фотография

Лайфстайл фотографията е подходяща за заснемане на продукти, които се консумират и носят – дрехи, аксесоари, уреди, спортно оборудване и т.н Тя от своя страна може да се раздели на още няколко подстила.

 

Настолна фотография

При този тип фотография се заснемат елементи, които се вписват в интериора и обикновено се позиционират до обекти, които са често срещани във всекидневието. Например, аксесоари за баня.

Видове продуктова фотография

Photo: http://www.instagram.com

 

Настолна/хоризонтална – заснета отгоре

Конкретните елементи разказват история. Ако се заснемат обекти с комерсиална цел, като например сервизи и прибори, те се подреждат на маса и се снимат отгоре. И двата подтипа са особено разпространени в социалните платформи, най-вече Instagram и Pinterest.

Видове продуктова фотография

Photo:  www.pier1.com

 

Героични снимки

Този тип снимки представят продуктите в реална среда и демонстрират приложението им. Предпочитани са за спортни стоки, спортно облекло, обувки, къмпинг оборудване, аксесоари, като часовници например. Често се включва човешки елемент. Модели използват или носят продукта в естетсветна среда – изкачват планина, спускат се със ски, катерят се или са в спортна зала. Това е начин да се покаже на целевата аудитория какво да прави и как да го прави. Основно предимство на тези кадри е, че са подходящи за социалните мрежи и най- вече за лендинг страници. Акцентират на атмосфера, вместо само на детайл и конкретизират специфично послание. Един от най- мощните маркетингови похвати.

Видове продуктова фотография

Photo:  http://aqueousoutdoors.com/

 

Инфографика

Инфографиката е добър начин за привлечане на внимание и запознаване на потребителя с подробности около продукта. Какво представлява инфографиката? Изображение на продукта, към което чрез специализиран софтуер или приложение се добавя кратък текст, обикновено поставен в геометрична фигура, а указателни стрелки посочават полезна за потребителя информация. Често фирмите включват кратко описание. По този начин на потребителя се поднася конкретна информация, само с една снимка, а на него не му се налага да чете допълнителни характериситки в текстовото описание.

Видове продуктова фотография

Photo:  http://www.stckmn.com

 

Фотография 360°

Видове продуктова фотография

Photo: https://www.essentialphoto.co.uk

Продуктова фотография 360° е една от съвременните техники демонстриращи продукта от всички страни.  Изображенията са триизмерни и реални. Особеното при този тип продуктова фотография е, че се правят поредица от кадри, през конкретни интервали от няколко градуса.

Продуктът е поставен на специална за целта въртяща се стойка. С помощта на допълнителен софтуер, снимките се комбинират в един кадър, който се завътрта на 360°.

Всички тези стилове, обаче показват само продукт.  Основна цел в маркетинга и брандирането е обвързване на продукта с клиента. В този смисъл, ако представяте продукта си интерактивно, но искате клиента да го разпознае извън виртуалното пространство, най- смисленото, което може да направите е демонстрация на опаковката. Продуктът в своя пълен и завършен вид.

Фотографът има за цел да гарантира, че цветовете, формата и етикетирането на продуктите са ясни и отговарят на реалността. Опаковката е лицето на бранда и заснемането ѝ може да придаде идентичност.

Видове продуктова фотография

http://www.perfectphotoblog.com

 

Процесът на заснемане при студийната фотография протича в студийни условия

Какво се има предвид? Студията разполагат с широк спектър от фотографско оборудване, включващо необходимата техника за заснемане, разнообразие от фонове, специализирани стойки за закрепване на продукти, набор от необходимото осветление, както и допълващи принадлежности за контролиране на светлината.  Продуктите се заснемат на подходящ фон с контролирано осветление. Всеки продуктов фотограф разполага и със свои трикове, с помощта на които може да открои вашия продукт от този на конкурента. За да подобрите характеристиките на своя продукт, да насочите вниманието към предимствата и да уверите купувачите в качеството му, не се колебайте да комбинирате и миксирате стиловете.Снимката на един продукт трябва да е ясна и привличаща вниманието. Експериментирайте, разказвайте истории и не забравяйте да надниквате през погледа на потенциалния потребител.