360 градусовата фотография е обявена за фотография на виртуалната реалност. Най- съвременната тенденция на продуктова фотография, която разчупва статичността на изображенията в електронната търговия и ги заменя с динамични и реалистични такива.

360 градусовият изглед е интерактивен формат на изображението, който предлага на потребителите 360° панорамен поглед на обекта, към който са насочили своето внимание.

По същество, представлява комбинация от няколко на брой снимки, обединени в кратка анимация, където съответния продукт се завърта на един пълен оборот. Чудесен начин за демонстриране на продукта от всички ъгли, отнемащ  минимално време и  предлагащ достатъчна детайлност. Без съмнение това е потенциал за привличане на клиенти и повишаване на тяхното пълно удовлетворение.

В онлайн магазините и уебсайтовете потребителят разглежда главно снимки и видеа, за да се запознае изчерпателно с всички характеристики и функционалности, които го интересуват. За съжаление голяма част от онлайн търговците представят своите продукти недостатъчно пълно. Разчитат на един – два кадъра, които не акцентират на отличителните детайли и преимущества.

Докато 360- градусовият изглед презентира продукта изключителни ефективно и подробно. Не случайно към този стил на продуктовата фотография се насочват все повече компании и търговци опериращи в онлайн пространството.

360-градусовата фотография може да се окаже превъзходен инструмент, който взаимодейства директно с всеки посетител, попаднал в електронен магазин, уебсайт или продуктова страница.  Продуктовата фотография 360° позволява създаване на панорамни завъртания, както на изключително малки предмети, като бижута, така и на особено големи предмети като мебели –легла, шкафове и т.н. Приложението ѝ е всеобхватно и ориентирано към детайлно илюстриране на  всякакъв тип продукти предназначени за електронна търговия.

Същност на продуктова фотография 360°

Продуктовата фотография 360° представлява серия от снимки на обект, която създава впечатление за въртящо движение на съответния предмет. Този тип продуктова фотография позволява да се показват интерактивни анимации на уебстраници или приложения.  Ключовото ѝ предимстово е, че  предоставя свобода на потребителя да контролира въртенето на съответния обект.  По –опростеният и евтин вариант показва изображенията в безкраен цикличен GIF или видео.

Видове продуктова фотография 360°

Различават се основно три вида 360° продуктова фотография:

  • 360° Едноредови завъртания
  • 360° Многоредови завъртания
  • 360° Двуосни завъртания

Едноредови завъртания

Най- разпространеният и най- лесният за създаване подтип на продуктова фотография 360° са Едноредовите завъртания.  Представлява един ред от снимки, който е достатъчен, за да придаде реалистично впечатление на обекта. Отличителна характеристика на едноредовите завъртания е, че се преместват само наляво и дясно. Обикновено са съставени от 36 кадъра, всеки от които реализиран на 10°. Разбира се, могат да се използват произволен брой изображения. По презумпция успешна реализация на ротацията се постига с повече кадри.  В случаите, когато се използват  по-малко на брой кадри във финалното изображение може да се усети известно забързване при въртене.

Многоредови завъртания 

Многоредовите завъртания, известни още като 3D, позволят ротация на обекта нагоре и надолу, както и наляво, и надясно. Съдържат три или четири реда снимки, с 12 или 18 изображения на ред. Всеки ред се снима с различен ъгъл на камерата. Този подход предоставя възможност продукта да бъде разгледан детайлно, от няколко гледни точки. Основен недостатък е, че отнема повече време за реализация. Предпочитан е за визуализация, подчертаваща горната част на конкретен продукт. 

Двуосните завъртания са най- реалистични

Състоят се от една вертикална колона и един хоризонтален ред, даващи възможност на потребителя да завърта продукта нагоре, надолу, настрани. Да вижда около и над него.  Тази техника създава най- привлекателно цялостно представяне и доставя истинско преживяване на потребителите. Обикновено двуосните завъртания съдържат 36 изображения в хоризонталната ос и 35 изображения във вертикалната ос.  Въпреки ефектите, които демонстрира, тази техника е най- слабо разпространена, поради сложността на изпълнение и последващо редактиране. 

Как се реализира продуктова фотография 360°

От първостепенно значение за реализацията на продуктовата фотография изобщо е да направим избор между това, дали сами да бъдем изпълнители на целевия проект или да наемем професионалист?

Ако сте решили да представите продуктите си с 360° изглед, това е първия момент от който зависи посоката, по която ще поемете в осъществяване на идеите си.  Всичко зависи от това, какъв е основният продукт, който ще се снима. С какъв  бюджет разполагате. Имате ли възможност да си набавите необходимото оборудване, софтуери за редактиране и обработка?

В случай че изберете професионален фотограф, снимките с 360° изглед ще бъдат заснети в оборудвано за целта фотостудио. Освен основните инструменти и атрибути за изпълнение на продуктова фотография, като контролирано осветление, високачествена фотографска техника, широк набор от обективи, стативи и т.н., към оборудването за заснемане на изображения с 360° изглед, ще има и подходяща въртяща се платформа. Обикновено снимките се правят на бял фон. Ако продукта позволява се използват и лайтбоксове за по- равномерно разпределение на светлината насочена към обекта.

Въртящите се стойки са най- съществения елемент за реализиране на 360° изглед.  Предлагат се в няколко размера. Могат да бъдат, както механични, така и автоматизирани.  Механичните изискват ръчно позициониране и ръчно завъртане между всеки отделен кадър. Предназначени са за нискобюджетно използване. Недостатъкът им е, че процесът на заснемане е бавен и непрактичен.

Автоматичните, ротационни стойки включват софтуер, който интегрира камерата и контролира посоката на въртене. Работният процес на заснемане е автоматизиран. Някои от най- развитите модели осигуряват цялостна система, включваща необходимото осветление и допълнителен софтуер за редактиране на изображенията.

Конкретното изпълнение на 360° заснемане, обикновено протича с монтиране на камерата или телефона на статив. Продуктът се позиционира на въртящата се платформа. Ако стойката е автоматизирана се включена към съответната камера.

Софтуерът управлява процеса докато платформата се върти, а камерата снима. При многоредово завъртане, много от специализираните студия използват в допълнение роботизирани стойки, които разместват камерата и продуктите се заснемат отгоре. В домашни условия 360-градусовите изображения са подходящи за дребни продукти, като бижута, обувки,  играчки, аксесоари.

Оборудването, което ще ви е необходимо не се различава особено от стандартно за продуктова фотография, освен че включва задължителната въртяща се стойка.  Разбира се, като отделен стил в продуктовата фотография, концепцията 360° има и своите специфични настройки.  Камерата, която ще се използва е необходимо да разполага с функция за ръчен режим. Стабилизацията на обектива, ако има такава,  се изключва.

Стативът е задължителен. За да избегнете потреперване на фотоапарата и за допълнителна сигурност може да добавите към комплекта и дистанционно управление. Осветлението включва минимум три източника – един основен и два допълващи. Използването на фотопалатка би дало добри крайни резултати.

Професионални фотографи съветват баланса на бялото да се настрои на режим „tungsten“ – волфрам. Това не е правило и експериментите са позволени. Важно е крайният резултат да е перфектен.

След като всички изображения са заснети, процесът преминава на следващ етап –редактиране. Обикновено се коригира цветовия баланс, за се постигне реалният цвят на продукта, редуцира се контраста, премахват се недостатъци, като драскотини, прах. Ако коригирането на цветността и цветовия баланс не са достатъчни за получаване на чисто, бял фон, оригиналният фон се премахва.

Окончателният метод за създаване на продуктова фотография 360° завършва със сглобяване на изображенията и превръщането им в един файл. Самото комбиниране се извършва  със специализиран софтуер за 3D CAD моделиране.

С развитие на продуктовата фотография 360° и дигиталните технологии, на пазара се предоставя изобилие от софтуери и приложения, подпомагащи реализацията на такъв тип изображения.

Завършеният файл на продукта 360°, готов за ъплоуд може да бъде в два варианта:

  • непрекъснато въртящ се обект
  • или анимирана версия, която позволява на потребителя да контролира движението на завъртане.

Предлагането на 360° изглед на изображенията е ново измерение, чрез което  преживяването на вашите клиенти ще е почти реално. Възползвайте се от новите технологии и бъдете сред водещите в онлайн търговията.