История на продуктовата фотография
photo-studio

Какво представлява тази фотография и как се е зародила?

Всеки път, в който разгръщате страниците на рекламна брошура, разглеждате менюто на любимото си заведение или влизате на страниците на магазин за онлайн търговия, вие се докосвате до света на продуктовата фотография. Този вид фотография е един от последните видове, който се появява с развитието на онлайн търговията. Нарича се още продуктово заснемане и е част от рекламната или т. нар. търговска фотография.

В началото бил дагеро типът

Не можем да говорим за история на продуктовата фотография, без да направим един съвсем кратък обзор на възникването и развитието на фотографията (обещаваме, ще е съвсем кратък). Всичко започва през 1837 г., когато Луи Жак Манде Дагер успява да произведе първата успешна форма на фотографиране. Този процес на фотографиране е известен като дагеротип и представлява най-грубо казано технологичен процес за заснемане на изображения на реални обекти, при който се използва сребърен йодит, за да бъде уловено изображението. Така било поставено началото на фотографията.

Дагеротипът на Дагер бил истинска сензация, но имал два много големи недостатъка – оборудването било не само много обемно и непреносимо, но и толкова скъпо, че можело да бъде закупено и използвано единствено от доста заможни хора. Това разбира се не се харесало никак на хората с по-скромни финансови възможности, които започнали да търсят начини да направят това изкуство достъпно за повече хора. Изобретатели от цял свят се впуснали в търсене на по-лесни и достъпни начини за отпечатване на образи и резултатите не закъснели.

През 1840 г. англичанинът Томас Талбот патентовал технологичен процес, който нарекъл калотипия. Процесът на Талбот се състоял в нанасянето на сребърен хлорид върху хартиен лист, като целта била да се създаде междинен негативен образ. Изобретението на англичанина дало резултат, и много скоро вече можели да бъдат създавани неограничен брой снимки, а и самото оборудване не било толкова скъпо и трудно преносимо. Последвали още редица изобретения, които започнали да оформят образа на фотографията във време, в което тя правила своите първи стъпки. Прогресът бил наистина огромен, но тя все още се възприемала като форма на изкуство и е била използвана най-често за улавяне на най-важните моменти от живота на хората.

„Вие натискате копчето, ние вършим останалото”

Всичко се променя, когато на световната сцена се появява една малка фабрика, наречена Eastman Kodak Company, която успява да направи камерите достъпни за обикновените хора. Това става през 1889 г., когато Джордж Истман патентова първата целулоидна фотографска лента и първият фотоапарат Кодак. С появата на фотоапарата на Кодак – Кодак Брауни през 1901 г. се поставя и началото на съвременната фотография. А когато тя (фотографията) се е срещнала с рекламата, започва историята на рекламната фотография, част от която е и днешният ни главен герой – продуктовата фотография.

Въпреки, че в началото споменахме, че историята на продуктовата фотография е сравнително нова и развитието ѝ се дължи на развитието на новите технологии и по-специално на популярността на онлайн търговията, истината е, че първите си стъпки този вид фотография прави още в първите години на миналия век.

Съвсем в началото, рекламната фотография се използвала основно за създаването на рекламни каталози за военната индустрия. Първият подробен и пълен каталог бил направен от френския фотограф Лафон. Той бил нает от фирмата Hochchins, за да документира и отпечата снимки на картечници и пушки, произвеждани от компанията. В резултат на неговата работа бил създаден пълен информативен каталог на продукти.

Каталогът, който Лафон създал се различавал от всички подобни каталози на конкуренцията, защото в него се съдържала не само подробна информация на оръжията, но и снимки както на самите оръжия, така и снимки на оръжия, които реални войници от френската армия държали в ръцете си.

Първите опити за продуктова фотография в областта на текстилната и модна индустрия пък датират от 1890 г., когато се появява продуктов каталог на американската компания Munsing Underwarear. Каталогът съдържал над 70 снимки на продукти на компанията, а в подзаглавието на каталога било посочено, че компанията гарантира, че всички стоки са точно такива, каквито са показани на снимките.

Истинският подем на рекламната фотография обаче идва в началото на 20 – ти век. По това време списанията и вестниците, осъзнали, че рисунките, с които до този момент рекламирали продукти привличат много ограничена потребителска аудитория. За да увеличат читателите си и да привлекат повече нови клиенти, те започнали да търсят нови начини да привлекат вниманието на потребителите си.

За да се опита да промени нещата, през 1911 г. Edward Steichen прави първи сериозен опит в рекламната фотография. С помощта на апарат Кодак, той заснема модна сесия, която е отпечатана на страниците на Art et Decoration.

Опитът на Steichen пожънал много голям успех и бил последван веднага от малка компания, наречена Conde Nast, която няколко години преди това (през 1909 г.) била закупила модното списание Vogue. Благодарение на фотографиите, отпечатани на страниците му, Vogue от малко списание, издавано от никому непозната фабрика за модни дрехи се превръща в световна модна институция, каквото е и до днес.

Така, с появата на първите снимки на модели, облечени в дрехите на малката модна фабрика се поставя началото на рекламната (търговска) фотография.

Развитието на този вид фотография е толкова бурно, че през 1920 г. 15% от компаниите вече използват рекламни снимки, за да привличат потребителския интерес, а през 1930 г. този процент надхвърля 30%.

През 50 – те години на миналия век и по-точно с появата на цветните фотографски ленти, рекламната фотография буквално навлиза във всички сфери на живота. По това време се правят и първите опити за продуктова фотография на храни, на интериорен дизайн и всякакъв друг вид стоки и услуги, които производителите искат да популяризират и наложат във вече консуматорското съвременно общество.

60 – те и 70 – те години на миналия век са години, в които рекламата достига до много високи нива. Това са десетилетия, в които рекламните кампании са насочени към средната класа, а основен участник в привличането на интереса на средностатистическите семейства е тъкмо рекламната фотография.

Но това все още не е най-големия бум на типичната продуктова фотография. Развитието на този подвид на търговската фотография започва с навлизането на цифровата технология през 1985 г. Цифровите изображения стават по-лесни за използване, за обработка, манипулиране и съхранение на компютърните устройства. Цифрово създадените снимки могат да бъдат разгледани веднага и да бъдат обработени без никакво забавяне. Това води до еволюция в продуктовата фотография, а с появата на онлайн търговията тя навлиза в домовете на хората по цял свят.

Какво точно е продуктова фотография?

С термина продуктова фотография се означава фотография, която се използва основно за кампании с търговска цел. Този вид фотография се отнася най-вече до създаването на снимков материал за рекламни брошури, списания, листовки, онлайн магазини, които дадена компания използва, за да представя или опише продуктите или услугите, за да подчертае техните силни страни и методи на употреба.

photo-studio

Казано по друг начин, продуктовата фотография е вид рекламна фотография, която има за цел заснемане на продукти за търговска употреба. Тези продукти могат да бъдат храни, облекла, козметични продукти, домакински електроуреди, техника и казано накратко – предмет на продуктовата фотография са всички стоки и услуги, които се нуждаят от реклама.

Крайната цел на продуктовата фотография е да заснеме реалистичен образ на обекта (предмета). Това дава възможност на потенциалните купувачи да получат реална представа за рекламирания продукт. Това е изключително важно, тъй като клиентите нямат възможност да разгледат и докоснат продукта, който виждат. Благодарение на продуктовата фотография те могат да добият реална представа за външния вид и качествата на продукта и да поискат да го закупят.

Къде се използва продуктова фотография?

Този вид фотография, както споменахме няколкократно се използва навсякъде, където има нужда от представяне и рекламиране на продукти. Най-често от продуктова фотография се нуждаят в хранителния сектор, в модната и козметичната индустрии, в архитектурата и интериорния дизайн, в индустриалния сектор, в онлайн търговията и т. н., и т. н.

Типове продуктова фотография

photo-studio

Индивидуален кадър

Това е един от най-разпространените типове продуктова фотография, при който един – единствен елемент (продукт) е основна фокусна точка на изображението. Индивидуалният кадър позволява на фотографа да подчертае характеристиките на рекламирания продукт.

Групов кадър

Групови снимки в продуктовата фотография се използват, когато има няколко продукта в една продуктова линия (например серия козметични продукти). Този вид снимки са много подходящи, когато се рекламира промоция на някой от продуктите или когато се предлага намаление, ако потребителят закупи един продукт от серията, но получава два за цената на един.

Детайлни снимки

Детайлните снимки се използват, за да се привлече вниманието на потребителя върху определена характеристика на рекламирания продукт. Обикновено чрез този вид снимки в близък план се цели да се подчертаят изключителните характеристики, които притежава продукта, които не са налични в продукта на конкурентите.

360 – градусови снимки

Този вид снимки играят съществена роля в електронната търговия, тъй като позволяват на потребителя да разгледа детайлно продукта от всички страни. За да бъдат направени подобни снимки продуктовият фотограф трябва да направи няколко последователни снимки на продукта, които на по-късен етап да обработи заедно, за да получи едно непрекъснато изображение.

Кадри от начина на живот

При този начин на продуктова фотография, рекламираните продукти се показват като част от живота. Това може да бъде сочна пържола, която се пече на скарата, жена, която носи тениска и стои на яхта, а вятърът роши игриво косата ѝ, дете, което лакомо си хапва палачинка, намазана с дебел слой течен шоколад, семейство, което носи покупки и върви към чисто новия си автомобил и т. н., и т. н.

Сюжетните линии на снимките могат да бъдат безкрайно много, но всички имат за цел да накарат потребителите да си представят, че използват продукта и да поискат да го притежават.

Студийни снимки

Студийните снимки или т. н. натюрморт са най-често използваната техника в историята на продуктовата фотография, при която неодушевени предмети са заснети в студио в отсъствието на контекст и човешки елемент. Тази техника се използва най-често за рекламиране и представяне на храни и хранителни продукти, в модата и най-вече за целите на електронната търговия.

За снимането на студийни снимки обстановката, уменията и техническото оборудване на фотографа са от особена важност, защото един най-обикновен предмет трябва да бъде представен по начин, по който да привлече вниманието и интереса на зрителя.

Особености на продуктовата фотография

Този вид фотография изисква от фотографа не само доста умения, но и висококачествена техника и допълнително фотографско оборудване. По време на снимките фотографът трябва да може да реши едновременно две основни задачи: да покаже реалните характеристики на продукта, като заедно с това го представи в най-добра светлина.

Целта на продуктовата фотография е да даде на публиката радостни емоции и да събуди в нея желание да притежава продукта, който наблюдава. От една – единствена снимка клиентът трябва да може да получи представа за текстурата и структурата на обекта, да си представи как той може да бъде негово притежание, да може да „долови” аромата, да усети вкуса или допира на продукта до тялото или езика си.