Продуктова фотография за храна

Представeте си, че сте в ресторант и отваряте менютоЧетете съдържанието, но снимка запечатала перфектно изпечена пържола, аранжирана с колоритни зеленчуци, полята със сос, който се стича, не спира да отклонява погледа ви. Признайте си! Колкото и да четете съдържанието на менюто, онази апетитна снимка не излиза от мислите ви. В крайна сметка поръчвате именно сочната пържола.

Това е суперсилата на една снимка в продуктовата фотография. Да ви грабне веднага. Да ви накара да изберете. А що се отнася до впечатляваща снимка на храна, то нейното въздействие се свежда до това да изостри апетита ви и да ви накара да огладнеете. Продуктовата фотография се развива, заедно с технологиите. Снимките на храна стават все по- актуални, независимо дали са с маркетингова цел или за забавление.

Кулинарната фотография заема все по-голям дял в онлайн пространството. За своята реклама множество ресторанти разчитат на социалните мрежи. Техните менюта преминават и в дигитален вариант. Потребителите имат възможност да ги разглеждат от своите мобилни устройства, лаптопи и компютри. Виждаме ги и в платформи за поръчка на храна за дома. Изображенията на храна и напитки изпълват страниците на кулинарни списания, готварски книги, седмичните брошури на много от хранителните вериги.

Но зад една истински вкусна снимка стои един фотограф, чиято цел е да ви накара да слюноотделяте. Това се постига с немалко труд, конкретно оборудване, избор на подходяща светлина, техника на заснемане и креативност.

Преди да започне процесът на заснемане снимките се планират

Обмисля се композицията, ъглите, които ще са най- подходящи за заснемане на съответния обект, цвета на фона, повърхността, както и състава на допълнителната аранжировка, ако има нужда от такава. Една привлекателна снимка на храна трябва да има смисъл, последователност и да разказва история. Смелите професионалисти експериментират с драматични изображения, използват дръзки фонове, позволяват си да презентират и кадри с полуизядена храна. Вдъхновяващите снимки не са случайни. Важно е да знаем какво искаме да подчертаем.

Какви са правилата, които създават един балансиран кадър в кулинарната фотография?

Когато става въпрос за стайлинг на храна светлината е ключов фактор за атрактивни изображения. За предпочитане е естествена, непряка дневна светлина. Забравете за вградената светкавица на фотоапарата. В противен случай очаквайте отблясъци. Светлината трябва да е насочена и да осветява храната отстрани. Добре е да има допълваща светлина зад храната. Страничната светлина прави кадъра да изглежда естествен. Създава сенки, придава реални цветове и дълбочина на изображението.

Композицията играе ключова роля в постигането на вълнуващи кадри

Какво всъщност представлява композицията? Подреждане на отделни елементи или предмети, според техните геометрични съотношения, съобразени с перспективта. Допълнени от цветове, фонове и начин на осветяване. Всичко е едно цяло. Цветът в храната има огромна роля във визуалното възприятие, емоцията и човешката реакция. Цветовете създават настроение. Чрез тях могат да се внесат конкретни акценти и послания. Цветовете и текстурите трябва да вървят ръка за ръка, за да привличат.

Красивите снимки на храна пресъздават хармония. Затова при избора на аранжировка (съдове, прибори, салфетки) фантазията се фокусира върху цвета на фона, цвета на блюдото, отделните съставки.

Продуктова фотография за храна

Photo: http://www.carnetsparisiens.com

Божествените пропорции са символ за красотата, хармонията и съвършенството в природата. Намират широко приложение, както в живописта, в науката, така и във фотографията.

 

За балансирани композиции на практика се прилага правилото на третините

Техника за привличане на внимание в естественото полезрение на човек. Там където той ще погледне най- напред. Какво представлява правилото на третините? Кадъра – мисленото пространство се разделя на девет еднакви части с две хоризонтални и с две вертикални линии. Обектът се позиционира в една от четирите пресечни зони, образуващи се между правите линии.

Продуктова фотография за храна

Photo:claudiacastaldi.com

В изображенията на храна правилото на третините обикновено се прилага за заснемане на бургери, сандвичи или най – общо за храна с повече слоеве и височина, погледнато отстрани.

Други водещи техники на композиция, намиращи приложение в кадрите за храна  са златното сечение, златният триъгълник и спиралата на Фибоначи.

Продуктова фотография за храна

Photo: claudiacastaldi.com

 

Избор на правилна перспектива

В кулинарната фотография най- добрите снимки винаги разказват история и са в  някаква последователност. Професионалистите препоръчват заснемане от различни ъгли. За по-голямо разнообразие би било добре да се  комбинират и да се експериментира. От избора на ъгъла на заснемане се създава усещане за дълбочина, перспектива и мащаб.

Според вида на обекта на заснемане, неговата  височината и разположението му се разграничават няколко основни ъгъла на заснемане. Много фотографи избират между птичи поглед (заснемане от горе надолу) и 45 градусов ъгъл. Страничните ъгли могат да се прилагат за заснемане на многослойни храни. Популярен формат за Instagram и много от кулинарните блогове е заснемане от 90° или от птичи поглед. Композицията в този случай е най- лесна, тъй като не е нужна дълбочина на кадъра.

Продуктова фотография за храна

Photo: http://www.fotogrammidizucchero.com

45 – градусовия ъгъл на заснемане е сред най-популярните и често използвани в заснемането на храна. Чрез това положение храната се улавя в близък план. Може да се проследи нейната повърхност, докато  фон почти липсва.

Продуктова фотография за храна

Photo:httpseasyandhealthyrecipes.com

При 30° се получава нещо подобно с тази разлика, че на заден план вече се добавя и фон. Един от триковете да получите перфектен кадър заснет на 30° е съдът (чинията), в който е разположена храната да е плитък, за да уловите на фокус обекта и да го задълбочите по повърхността му.

Снимане фронтално или 0° позволява да уловите повече подробности при един по- висок куп – например бургер, палачинки подредени една върху друга, бисквити, парче торта. С това положение демонстрирате различни слоеве от храната, нейното съдържание.

За да привлечете максимално внимание и да отличите всеки отделен слой може да използвате трик прилаган от фотографа Николай Шишков, известен още като Nickola_Che.

Ако снимам бургер, за да разделя слоевете и да ги направя да изглеждат различни, понякога просто слагам между тях, една монета или малка купчина монети, в зависимост от височината, от която се нуждая“.

Продуктова фотография за храна

Photo: http://temptationforfood.com/

 

Различните обективи са подходящи и за заснемане от различни ъгли

За добре подбран комплект от обективи, задължително включете 100 мм макрообектив – един от най-препоръчваните в продуктовата фотография за храна. С него ще постигате разфокусиран (размазан) фон, който е предпочитан в този стил фотография. Ако разглеждаме изображения на известни кулинарни фотографи ще забележим обектив с 50 мм фокусно разстояние, с фиксирана бленда (f/1.2, f/1.4, f/1.8). Инвентарът им включва и  обективи 24 -70 мм, 24-105мм. Що се отнася до подходящата камера за заснемане на храна, утвърдени кулинарни блогъри, автори в различни кулинарни сайтове споделят, че са започнали с нискобюджетни фотоапарати. Преминали са през множество ъпдейти и надграждане.

Заедно с професионалните фотографи, всички се обединяват в мнението, че за да се постигне висококачествена продуктова снимка, без липса на детайлност е необходим по-висок клас камера, като  DSLR full frame. Разбира се за снимки, предназначени за социалните мрежи, като Instagram, Pinterest, Facebook е достатъчен и добър смартфон.

Настройките на камерата при заснемане на храна, като цяло не се различават от стандартните в продуктовата фотография. Най- подходящият  режим на заснемане е ръчен –позволява пълен контрол на бленда и скорост на затвора. Важно е през обектива да влиза максимално количество светлина. Обектът трябва да е рязък и на фокус. Не пропускайте да настроите подходящата светлочувствителност (ISO).

Зададен правилен баланс на бялото ще ви осигури точни и реалистични цветове. А, за да нямате размазани и безфокусни изображения по възможност използвайте статив. След заснемане кадрите се нуждаят от задължителна обработка. Редактират се с подходящ за целта софтуер. Премахват се недостатъци, балансират се цветове. В случай че запишете снимате на RAW формат ще разполагате с повече свобода на действие при оформяне на атрактивен, краен кадър с достатъчно висока резолюция.