Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Автомобилите днес са важна и почти незаменима част от ежедневието на хората. Само за 2020 г. в световен мащаб са били продадени  63.8 милиона броя

Основните сегменти в автомобилната индустрия включват търговски превозни средства и леки автомобили. Като нишата се е разположила в широк диапазон – от средни и големи седани до компактни и субкомпактни леки автомобили. От ежедневни коли до луксозни автомобили и такива с колекционерска стойност.

Както във всяка индустрия, така и в автомобилната, предназначението на крайният продукт е продажба. А най- лесният начин един продукт да достигне до потребителите е, като бъде показан. 

Дали чрез онлайн или офлайн реклама, фирмен или търговски каталог, в шоурум или на изложение, компаниите имат нужда от опитни автомобилни фотографи, които да „излъскат“ техните рожби до съвършенство. Особено сега, когато онлайн присъствието за всеки бизнес е необходимост.

Силата на продуктовата фотография за продажба на автомобили в дигиталната ера

Основната цел на продуктовата фотография в автомобилната индустрия е не просто да покаже как изглежда една кола, но да вдъхнови зрителя да види отвъд. Да го накара да  придобие истинско усещане за това, как ще се почувства, ако притежава определен автомобил.

„Снимам първокласни автомобили – да, хубаво е“. „По принцип снимам автомобили, от които нямате нужда и вероятно не можете да си позволите, но наистина ги искате. 

Моята работа е да създам образ, който да ви даде силното усещане, че искате да бъдете част от този живот. “ – казва Тим Уолъс, изтъкнат британски търговски рекламен фотограф, който работи с много клиенти от висок клас. 

Като например :

  • Jaguar 
  • Land Rover 
  • Mercedes 
  • Lamborghini 
  • Aston Martin 
  • Ferrari 
  • Chevrolet и Mustang 

Тим Уолъс е печелил няколко значими награди през времето – професионален и търговски фотограф на годината, фотограф на годината в автомобилната индустрия в Обединеното кралство. А една от последните му престижни награди е фотограф на годината за 2021 на British Photography Awards в Лондон,  за работата му с Макларън.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: Tim-Wallace-Photography-McClaren-

Автомобилната индустрия е съществен потребител на дигитална реклама. И това е съвсем разбираемо, предвид нуждата от презентация за привличане на нови потенциални клиенти и дилъри. Всеки път, когато производител пусне нов модел е необходима реклама. 

Живеем във визуално ориентиран свят, където вече често се случва уебсайтът да заменя шорума. Преди да пристъпят към покупка, купувачите на автомобили очакват да получат изчерпателен преглед на характеристиките, които ги интересуват, онлайн. 

За да се случи това, производителите и търговците на автомобили се нуждаят от висококачествени, разнообразни продуктови изображения, включващи завладяващи външни снимки от различни ъгли, подробни интериорни изгледи, както и творчески подход за подходящите кадри,  които ще подчертаят онова, което всяка отделна аудитория търси.

Кои са важните моменти при реализиране на продуктовата фотография в автомобилната индустрия?

В печелившите практики, когато автомобилните компании наемат професионален продуктов фотограф, те вече разполагат с изградена маркетингова стратегия, в която е посочено към кого и къде ще бъде ориентиран конкретния модел. Например, за някои щати в САЩ са популярни екстравагантните и някак ярки супер автомобили. 

В Англия превес се усеща в класиката. Докато в Германия хората  биха избрали по- студени цветове и практични возила. В Емирствата залагат на ексцентрични, луксозни и скъпи коли, докато в пренаселени райони и градчета с тесни улици ще се търсят малки и по-евтини превозни средства. 

Всичко това има значение за начина на представяне на конкретните автомобили. В много от случаите производителите имат решение и готови идеи за броя, и типа кадри, от които се нуждаят. Разбира се, мнението на професионалния автомобилен фотограф е винаги от значение.

Какво е онова, което прави перфектната снимка на автомобил?

За силно и вълнуващо изображение на автомобил ключови фактори са:

  • местоположението
  • подходящата светлина
  • правилно подбраната концепция 
  • каква и коя е публиката
  • къде и кога ще се презентира автомобила
  • постобработката

За избора на типа кадри е подобаваща комбинация между статични и динамични изображения. В уеб сайтовете на производителите и търговците  добро впечатление за зрителите прави наличието на видео, което демонстрира автомобила в движение. 

Успешните кадри на автомобили са плод на перфектния баланс между естетическа  светлина, интересно местоположение, увлекателен контраст и по-необичайното авангардно виждане на фотографа, с което той предава на зрителя определено чувство или емоция.

Местоположението представя автомобила в неговата по- естествена среда и има способността да го открои. Различната перспектива и ъгли засилват образа. Трикът е обстановката да взаимодейства с автомобила, целевата аудитория и основната тема.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: behance.net

Светлината съвършено може да подчертае великолепието на един автомобил. 

Снимка: behance.net

С кадрите в движение изпъква характера на возилото. 

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: autocar.co.uk

Докато детайлните кадри могат да създадат допълнително усещане и да акцентират на някои особено отличаващи се предимства. Те ще придадат и индивидуалност на автомобила.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: autocar.co.uk

Включването на някой, който шофира, отваря вратата или е в определена ситуация с автомобила вече внушава емоции и вълнение. Връзката обект – субект е необходимо да бъде видима и жива. Образът трябва да съответства на личността на автомобила.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: youngsophisticatedluxury

Преди да се пристъпи към реализиране на фотосесия с автомобил е изключително важно да се конкретизира целта. Кое е онова, на което трябва да се наблегне най- много? Скоростта? Икономичността? Лукса? Безопасността?

Все пак трябва да съществува разлика в начина на поднасяне на визуалната информация към различните потребители, защото докато клиент на Mercedes може да е по- загрижен за отопляемите си седалки и кожения интериор, то някой който търси семейна кола ще се интересува от пространството, безопасността и икономичността, например. 

Тук идва и момента да разграничим  коя и каква е публиката, чието внимание търсим.

Луксозните коли, също както часовниците, стиковете за голф и прочие в по-голяма част от случаите са символ на социален статус и материално богатство. Изображенията, които ги представят е целесъобразно да съответстват на сходен начин на живот и да отразяват подобна среда.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: youngsophisticatedluxury

Подходящи са лайфстайл кадри и детайлни снимки, които идентифицират марката, фокусират се върху достойнствата на автомобила и уникалните му функционалности.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: caranddriver

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: caranddriver

Представянето на автомобила в различна среда – градска, извънградска или моменти от начина на живот могат напълно да допълнят представата на зрителя и да отключат въображението му.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: tumblr

За голямо семейство и особено нарастващо такова изборът на кола ще е изключително важно решение. Затова характеристики, като просторни задни седалки, голям багажник, безопасност и практическите предимства на дадено превозно средство са ключови при представянето на една семейна кола.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: volkswagen

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: shepron

Разбира се, когато става въпрос за представяне на суперавтомобили (най- големите, средни двигатели в света, машини с високо ниво на производителност) всеки кадър се нуждае от динамика. Освен да се любуват на външността, зрителите ще жадуват да усетят онова, което се крие под капака. Ще очакват скорост, движение и зрелище.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: supercars

За онези, които търсят превозно средство, което да се управлява лесно – особено в тесни градски условия или по криволичещи селски пътища ще са нужни продуктови изображения акцентиращи върху основните неща, от които се интересува този тип аудитория – размера, практичността, икономичността и разбира се пъргавината при маневриране. 

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: caranddriver

Всички известни брандове в автомобилната индустрия инвестират във висококачествени продуктови изображения.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: caranddriver

За едно от най- големите маркетингови събития – автомобилно изложение в Женева, което е особено важно за шведската марка луксозни автомобили Koenigsegg, компанията производител наема фотографът Оскар Баке, възлагайки му задача да направи няколко снимки, с които да акцентира вниманието върху колите без да набляга на конкретна средата. За целта компанията подбира празен самолетен хангар.

„Имах две големи предизвикателства, които трябваше да преодолея. Клиентът ми искаше ярки, лъскави изображения, а стояхме в тъмен хангар. Беше прекалено неприветлив и неподходящ фон.“

„Второто предизвикателство беше времето. Нямах контрол над това колко дълго можем да задържим всяка кола и трябваше да се възползвам максимално от нея.“

Тъй като не работи в студио, където да успее да преодолее едно от големите предизвикателства в продуктовата фотография на автомобили – отраженията от корпуса на лъскавите коли, Оскар разпъва бяло платно, с което успява да отблъсне светлината от две светкавици извън камерата.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Ако случайно се чудите как би изглеждало подходящото професионално студио, което е достатъчно голямо и в което може да се реализира фотосесия на автомобил, погледнете следващия кадър.

Продуктовата фотография в автомобилната индустрия

Снимка: photo-studiohire

Но, нека се върнем на работата на Оскар и идеята за бялото платно. Той споделя: „Това ми помогна да генерирам деликатни отражения и градиенти в боята и въглеродните влакна.“ Ето и резултатите, които постига със Sony α7R II, Profoto B1 и своята идея.

Източник за Koenigsegg/ Oskar Bakke: profoto.com