В условията на динамично навлизане на дигитализацията и новите технологии, в нашето ежедневие, бъдещето на обществото и бизнеса се променя, преминавайки на виртуално ниво. От една страна, това налага скоростно и адекватно преориентиране на търговията към онлайн пространството, където вече са позиционирани голяма част от потребителите. От друга страна темповете на развитие на електронната търговия, виртуалните услуги и дигиталния маркетинг, водят до неизбежна трансформация на стандартните подходи, използвани в рекламата досега.   Според проучване, публикувано във Facebook през февруари 2019 година, 83% от потребителите на Instagram казват, че платформата им помага да откриват нови продукти и услуги.  Онлайн търговията е вече индустрия. Онлайн присъствието е конкурентно предимство.

Според данни на НСИ за изминалата година, над 75 на сто е процентът на пазарувалите онлайн у нас, закупили дрехи и спортни стоки, около 30% стоки за дома (мебели, играчки и други), приблизително 20% туристически пътувания, а 15 % се падат на билети за различни събития и т.н. Решавате, че имате нужда от конкретен продукт или услуга. Кое е първото нещо, което ще направите? Ще потърсите в Гугъл. В резултат от вашето търсене се появяват сайтове и онлайн магазини.

Какво би предизвикало вашето внимание? Повечето от вас ще се съгласят, че е изключително важно да имат възможност, да видят как изглежда даден продукт. С други думи, определящ фактор ще е наличието на изображения, които да са в близък план и да подчертават важни детайли. Разчитате на тези изображения, за да добиете представа какво бихте купили.

В този смисъл, дори най- качествения продукт не може да се продава сам. Трябва му перфектната снимка, акцентираща преимуществата му. Чрез снимките в детайли, сайтовете за онлайн пазаруване улесняват потребителите да разгледат продукта отблизо, от всички възможни ъгли и да се запознаят с функциите му. Те са онази фактическа връзка, която ще накара потребителя да натисне бутона „Купи“. Липсата на такива ще ги отблъсне и отдалечи. фРеспективно, за да бъдат по- успешни в интернет пространството и по- примамливи сред онлайн потребителите,  електронните магазини и уеб брандовете трябва да впечатляват.

Една от първите стъпки е да изградят атрактивна и креативна стратегия на своето присъствие във виртуалното пространство. Като основен и най- ефективен инструмент в това направление се  явява продуктовата фотография.

Какво представлява продуктовата фотография?

Продуктовата фотография е жанр във фотографията. Съвременното печелившо решение в рекламата и маркетинга за представяне, и популяризиране на продукти или услуги.

Според обектите на заснемане разграничаваме следните стилове – лайфстайл фотография, кулинарна фотография, архитектурна, интериорна, екстериорна, фотография на бижута, на дрехи, модна със заснемане на професионални фотосесии с модели, сток фотография и прочие. Продуктовата фотография намира приложение при изграждане на уеб продуктови сайтове и онлайн магазини.

Използва се и в дисплейните и ремаркетинг кампании на фирмите, опериращи в онлайн пространството, в електронните издания, в блогове, от рекламните агенции, а през последните години и за находчиво представяне на бизнеса в социалните мрежи.

Продуктовата фотография е важна част от онлайн идентичността на един бранд, но обичайно намира приложение и за рекламиране в офлайн формат, в печатни издания, за създаване на брошури, списания, каталози, менюта, билбордове и т.н.

Защо снимките са толкова важни?

Същността на продуктовата фотография е да привлече внимание. Вниманието на крайния потребител Всъщност, успехът на продуктовата фотография се крие в създаването на емоция.

Онлайн магазините придобиват все по- голяма популярност сред обществото. Предимствата им са повече от очевидни. Достъпни са по всяко време и отвсякъде. Достатъчно е да разполагате с добра интернет връзка.

В онлайн търговията, потенциалният потребител няма реално съприкосновение със стоката. И точно тук, на помощ идва продуктовата фотография. За целта, основната задача на фотографа е да представи същността на продукта по най- реалистичния начин, с всички ключови подробности и най- важното да успее да въздейства.

Липсата на физически контакт с продукта трябва да бъде заменена с перфектна визуална презентация

 Или както е казал небезизвестният фотограф Ансел Адамс:

 “ Истинската снимка не се налага да бъде обяснявана, нито пък може да бъде предадена с думи.”  Съвършеното мото, което да следвате при изпълнение на нелеката задача да развълнувате бъдещия потребител само с една снимка. За високачествено продуктово изображение е задължително, на първо място, да се избере правилна стратегия за демонстриране на всеки обект и въодушевяващ начини да се ангажират сетивата. Имайте предвид, че силната продуктова фотография е ключова за изграждане на доверие в бъдещият консуматор.

Всичко започва с една идея. Продуктовата фотография има силата да трансформира идеята в реалност

Това е постижимо с правилното оборудване, подходящите условия, достатъчно желание и креативност. Съществуват множество варианти един продукт да бъде заснет. В тази връзка разграничаваме два основни начина на заснемане на продукти.

Студийна продуктова фотография и продуктова фотография в реална обстановка.

 При студийната фотография  разчитаме на професионалист. Обикновено студията разполагат с разнообразна гама осветителни тела, различни фонове, професионално оборудване, включващо подходящи фотоапарати и съответните обективи, филтри към тях, както и допълнителни пособия за контролиране на светлината. Доверяваме се изцяло на фотографа творец, което в повечето случаи е ключ към успеха за изграждане на бранд или представяне на нов продукт.

Разбира се, ако тепърва встъпвате в областта на онлайн търговията или бюджетът ви е ограничен, не може да си позволите професионлен фотограф.

Разчитайки на себе си имате нужда от следния подход:

  1. Определете визия, за начина, по който ще представите продукта си.
  2. Изберете фон, който ще подчертае отличителните характеристики и функционалните ползи на продукта. Обикновено в електронната търговия се използва бял фон, но няма ограничения на въображението и експериментите са позволени.
  3. Оборудвайте се с камера – DSLR, mirrorless (безогледална), смарт телефон и статив. Снимките трябва да са чисти, на фокус и с подходяща резолюция.
  1. Проучете техники и трикове на заснемане.
  2. Разгледайте програми, начини за обработка и редактиране на снимките.

И не забравяйте, че вашите снимки са потенциала на собствения ви успех.

Продуктовата фотография в реална обстановка набира все по-голяма популярност, благодарение на развиващите се социални мрежи и платформи, които се нуждаят от подходящи и качествени изображения. Тя се прилага, когато е необходимо обектът да бъде показан в естествената му среда, да се демонстрира неговото приложение, да се представят конкретни характеристики, разновидности, колекции. Използват се разнообразие от похвати и настройки. Основното намерение тук е, снимките да раздвижат въображението, показвайки на хората, как техният живот би се подобрил, ако притежават този продукт и какви биха били ползите от него в ежедневието им.

За заснемане на този тип изображения може да се подбере място навън или да се добавят допълнителни аксесоари, да се създаде подходяща за целта обстановка, да се включи модел. Важно е да предоставите на хората по – пълноценно преживяване и вашата снимка да разкаже история. А в тази история главния герой да е продуктът.

Ключовата дума в дигиталният маркетинг е автентичност

Вие трябва да сте различни, уникални и оригинални. Да представите собствената си виждане. Продуктовата фотография е вашата карта към успеха. А златният ключ за възможността да превърнете нещо обикновено в нещо съвършено, се крие в отговора на въпроса: „Как купувачът да се довери именно на вас?“ . В крайна сметка, ако даден потребител е бил достатъчно удовлетворен и щастлив с покупката на продукта ви, той ще бъде готов да сподели снимката и емоциите си онлайн.  Тогава и други потенциални клиенти могат да преценят, че  този продукт ще бъде ценен и полезен за тях. Затова, ако искате да се откроите сред конкурентите, качествената продуктова фотография е задължителна.