Продуктова фотография у дома – възможна ли е?
Фотография за онлайн продукти

Бързото развитие на дигиталните технологии и повсеместното им разпространение, изискват все по- настойчиво нашето присъствие  онлайн , било то, като търговци или като обикновени потребители.

И вие може би творите? И вие може би има какво да представите на другите? Ръчно изработени бижута, предмети, сувенири? Или плетете, декорирате предмети, рисувате стъкло,  водите кулинарен блог?  Или сте предприемач, който тепърва стартира бизнеса си в онлайн пространството?

В момента разполагате с бюджет, който да ви позволи да се възползвате от уменията на професионален фотограф или услугите на рекламна агенция? Най- вероятно такава перспектива поражда множество въпроси и един по- конкретен „Възможна ли е продуктовата фотография в домашни условия?“

За да ви успокоим, в следващите редове ще ви запознаем с подходящо оборудване и конкретни техники. Ще ви дадем насоки и препоръки, които да ви помогнат да се справите сами.

Първото и основно нещо, което не трябва да забравяте е, че изображенията на продуктите са начина, чрез който вие осъществявате връзка с вашите потенциални потребители. Затова не бива да подценявате качеството на снимките, които ще направите.

НЕОБХОДИМО ОБОРУДВАНЕ

Фотоапарат/ камера

Продуктова фотография - техника

За заснемане на стойностни продуктови кадри ще ви е необходим DSLR фотоапарат с над 12 MP или сравнително нов смарттелефон, който да прави снимки с достатъчно висока резолюция. Напоследък в тази насока, на пазара се предлагат изключително надежедни аксесоари за телефон, като комплект обективи, филтри, допълнителни лед светлини, дистанционни, различни стойки и прочие. 

Препоръка: Ако нямате възможност да закупите по- висок клсс фотоапарат или смартфон, не прибързвайте и започнете с нещо, с което вече разполагате. Практикувайте и постепенно надграждайте.

Подходящ обектив

В зависимост от конкретния обект, който ще снимате, ключов момент има избора на подходящ обектив. За заснемане на предмети в продуктовата фотография се предпочитат, т.н. твърди обективи. Това са онези обективи с фиксирано фокусно разстояние.  Обикновено с възможност за достигане на голям отвор на блендата, което позволява навлизане на достатъчно светлина, а самото изображение получава нужната дълбочина на рязкост.  

Следващи в списъка, но не на последно място са макрообективите, чието предимство е възможността да се доближите максимално до обекта и да подчертаете конкретни детайли от него. 

Препоръка: Преди да се снабдите с фотографска техника, проучете кой би бил най-подходящия обектив за заснемане на вашите продукти. Започнете с него, а в последствие допълвайте.

Статив

Статив за заснемане

Друга част от оборудването, която не бива да забравяте е статив или триножник, с който да закрепите камерата, ако искате да получите кадри на фокус.  Не би ви било приятно да разглеждате размазан / разфокусиран предмет, нали? 

В случай че наличието на статив ще се окаже твърде голям разход за вас, винаги може да импровизирате, като осигурите стабилност, позиционирайки камерата на твърда повърхност. Уверите се , че не се заклаща при снимане. 

Препоръка: настройте фотоапарата на самоснимачка (10 секунди), така ще избегнете всякакво движение при натискане на копчето за заснемане. 

Светлина.

При избора на светлина разполагате с две опции:

Да използвате естествена, непряка, дневна светлина или изкуствена, включваща допълнителни осветителни уреди. Повечето експерти препоръчват естествената светлина, но за да няма изненади, особено в цветово отношение е добре да си осигурите рефлектор, който може да бъде закупен или да насърчите въображението си за идеи и конкретни предмети, които са ви под ръка, и биха заменили безпроблемно функцията на оригиналния рефлектор . 

Препоръка:  Уверете се, че светлината ще е достатъчна. Не бива да бъде директна. Ако се опасявате, че количеството светлина е прекалено много, може да затъмните част от прозореца с щора, парче хартия или плат. Добавяме едно важно уточнение- използването на вградена светкавица не е желателно.

Ако продуктът, който ще снимате е малък най- удачно е да се възползвате от функционалностите, които предлага палатката за продуктова фотография. Чрез нея светлината се разпространява равномерно около обекта. Тя се предлага в комплект с регулируемо лед осветление.

Ако разполагате с достатъчно бюджет, може да си позволите професионално осветление. Да си закупите подходящ студиен комплект от светкавици, фотолампи, дифузори  и всякакви аксесоари, които се предлагат в специализираните магазини.

Начини на заснемане

Организирайте си подходящо кътче, което да бъде вашето студио.  Добре обмисляйте идеята, с която искате да представите своя продукт. Подбирайте и комбинирайте подходящи фонове. 

За електронната търговия и онлайн магазините обикновено се използва бял фон, който хвърля светлина върху конкретния обект и не позволява на вниманието да се разсейва. В домашни условия, бял фон може да бъде стена, подходяща мебел или парче бял картон. 

Ако искате да вълнувате хората съчетавайте цветове и форми

Техниката, която би отразила функционалностите на продукта, неговото практическо приложение в ежедневието, е известна, като лайфстайл фотография или снимки в контекста. Изображенията обикновено разказват история. А красивата презентация има способността да раздвижи въображението. Сигурна предпоставка за изграждане на доверие между вашия продукт и потенциалния потребител. 

Искате да акцентирате конкретен детайл

Тогава ще приложите изглед отблизо или детайлно заснемане. Това е особено важно, ако артикулът е ръчна изработка. Тук насочвате вниманието на вашите потребители към точно определена точка. Там където сте вложили специално внимание към детайла.  Детайлите ще отличат вашата работа и стил. Използвайте  детайлното заснемане, за да се откроите от останалите.

За изграждане на конкретна представа е препоръчително да се правят  мащабни снимки. 

В този случай имате възможност да бъдете креативни и да съчетаете продукта с подходящ обект, който да даде възможност на зрителя да изгради впечатление за действителния размер на вашия продукт. 

За да сте доволни от резултатите накрая, осигурете достатъчно снимки, които да визуализират продуктите ви по атрактивен начин. За целта направете снимки от различни ъгли, покажете близки планове на отделни детайли, текстури или нещо специално, което си заслужава да бъде акцентирано. 

Както сами може да сте забелязали, най-популярни в момента, особено в социалните мрежи, са снимките, заснети отгоре.

Техника на заснемане

Как се снима продуктова фотография

Задължително условие при заснемане на продукти е да свикнете да работите с режим за ръчни настройки. Обикновено се отбелязва със символа М (manual).  Това ще ви осигури повече контрол и възможност за постигане на перфектни резултати. 

При ръчен режим сами ще задавате настройките на: 

  • Блендата (F-Stop)
  • Скоростта на затвора (Shutter Speed)
  • Светлочувствителността (ISO)
  • Баланса на бялото (WB)

Обикновено в продуктовата фотография се използва по- малък отвор на блендата (по-голямо число), с което се цели изображението да бъде възможно най- остро и на фокус. 

А бавната скорост на затвора позволява през обектива да навлиза повече светлина. При това положение със сигурност ще имате нужда от статив, но ще може да осигурите стабилност, както и достатъчно дълго време за реакция на затвора, без да рискувате някакво замъгляване на кадъра. ISO е особено полезно при настройки за слаба светлина, когато отворената бленда може да не успее да осигури достатъчно ясно изображение.

Балансът на бялото е важен дотолкова, че цветовете от изображението да бъдат правилно предадени или възможно най- реални. Ако пропуснете да настроите бялото със сигурност ще има известно разминаване. И въпреки, че последващата обработка ви дава възможност да коригирате този свой пропуск, най- добре  изградете навик, още в началото на снимките да обръщате внимание на тази настройка.

Последният етап в продуктовата фотография е обработката на кадрите и тяхното публикуване. Открийте най- подходящите за вас програми или приложения, с които да работите лесно и да постигате максимално добри резултати.

Самата обработка се състои в придаване на един завършен вид на вашия продукт. Основните направления, в които се работи са: корекция на цветовия баланс, контраста. Отстраняване на недостатъци, ако има такива.

За ваше улеснение бихме ви посъветвали да проучите възможности за прилагане на готови филтри или Аctions  в програмите за обработка, които са специално създадени с цел да ви подпомогнат, позволявайки ви да възпроизвеждате определени стъпки от обработката само с един клик, много по-бързо, отколкото да ги правите ръчно. За да облекчите обработката, винаги снимайте в RAW формат или във възможно най-високата резолюция. 

Ако снимките ви са предназначени за готови електронни платформи, като Etsy, Amazon, eBay, Shopify, трябва да знаете, че те имат конкретни изисквания, как да бъдат заснети продуктите и по какъв начин да бъдат представени. Разбира се, екипите са били достъчно съобразителни, за да предоставят изобилие от  полезна информация, наръчници и всичко, което да ви помогне за реализиране на намеренията ви.

Не се страхувайте да опитвате различни техники и да представяте собствени гледни точки. Едни от най- известните продуктови фотографи са постигнали успеха си експериментирайки и не са позволили несполучливите резултати да ги демотивират.