Ако сте творческa личност, предприемач, разработващ сайт за електронна търговия, блогър, имате профил в Etsy, активно ще представяте бранда си в социалните мрежи или пък кипите с идеи и искате да разнообразите вашата дейност, е време да се гмурнете в едно вълнуващо и печелившо приключение, наречено продуктова фотография.
Овладяването на продуктовата фотография изисква желание, оборудване, известна доза талант и няколко трика.
Списък с най- важните точки :
- Използване на подходящи камера и обектив
- Подход при избора на светлина
- Правилни настройки на бленда, скорост на затвора, светлочувствителност (ISO) и баланс на бялото (WB)
- Креативност при избора на фон и цветове
- Експериментиране с композиции и заснемане от правилни ъгли
- Включване на допълнителни елементи
Преди всичко обаче трябва да имате ясна идея. Да обмислите подробно и в детайли, да планирате и едва тогава да преминете към изпълнение. Независимо дали ще снимате на открито или закрито, една от тайните за качествени и красиви снимки е светлината. Необходимо е да избирате между естестветна или контролирана светлина (студийно осветление). С избора на точно осветление подчертавате обекта за по-силно въздействие. Ако нямате възможност да наемете професионален фотограф и се налага да снимате сами, имайте предвид, че ще ви е нужно фотографско оборудване, което включва – допълнителни светкавици или прожектори, рефлектори за насочване на светлината и контролиране на сенките.
Photo: http://www.jennadesigns.net
Photo http://mollymoocrafts.com/
Предимството е, че можете да използвате и неща, с които вече разполагате. Например осветителни тела, вместо прожектори. Да снимате до прозорец. Разсеяната слънчева светлина е плюс. Така ще избегнете отблясъци, отражения, нежелани сенки. Може да замените рефлекторът с алуминиево фолио или друг подходящ материал. Достатъчно е да бъдете малко по- изобретателни.
Удачен избор за персонализиране на осветлението е палатка за предметна фотография (лайтбокс). Ще ви послужи, като дифузор, който разпределя светлината равновномерно около продукта. За бял фон чудесна работа върши и обикновен бял картон. Обикновено разпределението на светлинните източници е следното: ключовата светлина трябва да бъде поставена отпред и две допълващи светлини отстрани. Изпробвайте ъглите и разстоянието на светлините, докато получите меки, равномерно разпределени сенки.
Photo:
https://www.flickr.com/photos/ainsworthphoto/287875597/in/faves-thosford/
Друга особена подробност е, че осветлението трябва да се съобрази и с конкретната композиция на кадъра (позиционирането на продукта). Обектът трябва да е видим и добре изложен. Важно е да отбележим, че при заснемане на бял фон продуктът трябва да заема 85% от пространството. Независимо дали ще се използват допълнителни аранжировки или модели, обектът трябва да остане видим, дори когато не попада в основния фокус.
Възможността продукта да бъде представен детайлно, от различни ъгли е ключово за успеха сред потребителите. Преимущество е да знаете как да създавате такива снимки.
Основни ъгли на заснемане
- Заснемане на нивото на очите.
- Заснема от висок ъгъл спрямо продукта – над продукта
- Заснемане от нисък ъгъл – снимката се прави отдолу
- Заснемане от птичи поглед – директно отгоре
- Заснемане с наколен ъгъл, чрез който се създава усещане за движение.
Photo: http://www.instagram.com
Разбира се, само добрата композиция на продукта никога не е достатъчна. Заложете на разнообразие и смисъл при избора на фон и цветове. Предимство е да познавате цветовете и да умеете да ги комбинирате. Белият фон е за предпочитане. Използва се главно в онлайн търговията и сток фотографията. Ако заложите на неутралния фон ще подчертаете яркостта на продукта. Свързвайки продукта с фона имате потенциална възможност да създадете съблазнителен вид. Да направете асоциация, която да разбуди въображението. И все пак експериментирайте. Експериментът често е проводник за постигане на фантастични резултати.
С напредване на дигиталните технологии, смело можем да заявим, че за фотографиране на продукти, освен добре познатите DSLR фотоапарати, можем да използваме и своя смартфон. Нужно е да зададем правилните настройки за осветление и фон. Резолюцията на снимките е съществен критерии за качествена продуктова фотография, но това не означава, че трябва да разполагаме с изключително нов или скъп фотоапарат. Достатъчна е камера в порядъка на 14 MP – 20 MP. Над този диапазон, DSLR фотоапарат се използва за снимки, предназначени за изработката на билборд.
На пазара има достатъчно добри смартфони с подходящи показатели. Брандове като iPhone, Samsung, Xiaomi предлагат стойностни модели, със серия аксесоари, които биха свършили повече от чудесна работа.
Photo: https://www.amazon.com
Каква е тайната на снимане?
Определено автоматичният режим не е добър вариант. Трябва да се научим да контролираме всичко сами и да настройваме камерата в съответствие с условията на заснемане. Обикновено избираме ръчен режим (М) или приоритет на бленда (Av). В много случаи подходящ е и портретния режим.
Photo :http://www.thecustomizewindows.com
Малкото число на блендата осигурява повече светлина. А за да постигнем това ни е нужна бавна скорост на затвора. Това от своя страна поражда необходимост от стабилност. Фотоапаратът или телефонът трябва да бъдат поставени и закрепени на твърда повърхност. Най-добре е да се ползва статив.
Photo : http://www.buytopdslrcameras.com
Photo http://mollymoocrafts.com/
Photo http://mollymoocrafts.com/
Обективите се различават по обхват, максимална бленда и острота. Общото правило в продуктовата фотография е да се избягват широкоъгълните обективи, защото могат да доведат до аберации (изкривяване на обекта).
Photo http://www.sweetcsdesigns.com
За предпочитане е да се използват стандартни обективи с фокусно разстояние от 40 mm и до 60 mm. Повече гъвкавост предлагат вариообективите 24 -70 mm. Те биха предали реалност на изображението. Макрообективите също са удaчни за целта. Чрез тях може да се подчертаят определени елементи и детайли.
За продуктовата фотография са подходящи обективи с фиксирано фокусно разстояние или твърди обективи f/ 1.4, f/ 1.8. Те осигуряват по- плитка дълбочина на полето и леко размазване (разфокусиране) на фона. При заснемане на предмети и обекти, диапазонът на апертурата се счита за най- добър в границите между f/ 8 до f /16. Постига се по-голяма дълбочина, с фокус върху обекта и рязкост на кадъра. Не се препоръчва използването на дигитален зум, защото качеството на изображението се влошава.
За да получите висококачествени изображения е нужно да настроите светлочувствителността на вашата камера или т.н. ISO. При смартфоните, това обикновено е автоматично, но позволяват и ръчна модификация.
Правилно е да използвате ниска чувствителност при много светло и обратно, висока чувствителност при по-тъмно. Обикновено в продуктовата фотография се използва ISO 100, ISO 200.
Човешкото око има широк диапазон на адаптиране към светлината, но камерите все още не са достигнали такива аспекти. От тук следва и следваща настройка – да зададем правилен баланс на бялото (WB), с оглед да получим конкретни и точни цветове. Това е настройка, която е автоматична и съответства на цветовете на различни източници светлина, като дневна, при облачно време, в условия на изкуствено или флуоресцентно осветление.
Photo http://www.boostyourphotography.com
За нуждите на продуктовата фотография балансът на бялото е по-добре да се настройва ръчно. Ако пропуснете да направите тази настройка има голяма вероятност да се получи разминаване в цветовете, което не би се отразило добре на предтствянето и реализирането на вашия продукт.
И въпреки че при последващата обработка има възможност да се използват допълнителни филтри и други трикове, за да се коригира този недостатък, за добра разпознаваемост на продукта е добре още в началото да се съобразите с баланса на бялото.
Намерете начин да направите вашите снимки специални, а продукта по-ефектен. Използвайте интересен фото филтър, нещо пред обектива, добавете движение, елементи на преден план или създайте интересни светлинни трикове.
Photo http://www.amazon.com
Не забравяйте, че включването на образи, особено в лайфстайл фотографията са изключително полезни, за пренасочване на вашия продукт в публикации за социалните мрежи.
И не на последно място, в какъв формат да записвате вашите снимки?
Най- популярният сред форматите е JPEG. Практически лесен за използване, но ограничаващ гъвкавостта в последващата обработка. Ако камерата ви позволява, изберете формат RAW. Това е оригиналната необработена версия на кадъра, без никакви компресии. Позволява по- фина и качествена обработка, което със сигурност ще подобри крайния резултат.
За да оптимизирате снимките след заснемане е необходимо ретуширане (retouching) –редактиране. Снимките се редактират с подходящ софтуер. С негова помощ се премахват и коригират недостатъци, засилват се цветовете и контраста, добавят се допълнителни филтри, придава се острота на изображенията и т.н.
Такива софтуери например са:
Snapseed– мобилно приложение
Редактирането на снимки може да се окаже несполучливо, особено ако нямате опит. Влагането на средства в готови процеси, като Photoshop Actions, ще ви позволи да възпроизвеждате определени стъпки от обработката само с един клик, а това ще спести време и грешки.