Обективите при продуктовата фотография
Обективи

Кои са най- добрите обективи за продуктова фотография?

 

 

Категоричен отговор няма. Ако надникнем при професионалистите ще открием, че обикновено разполагат с комплект обективи, защото тяхната работа е свързана с различни направления от продуктовата фотография. И преди да дадат своето мнение ще вземат под внимание подробности, като например:

 

За какъв жанр от продуктовата фотография ще бъде необходим обективът? И дали сензорът на камерата е кроп или пълнокадров?

 

Продуктовата фотография не е само композиция и заснемане. За постигане на значима снимка, дори на най- обикновен предмет са необходими конкретно оборудване и подходяща светлина. И, като говорим за оборудване, не става въпрос само за добра камера. Обективът на камерата определя съществена част от качеството на кадъра и лекотата на извършване на самото заснемане.

 

 

 

От какъв обектив се нуждае фотографът за реализиране на продуктова фотография с качествен краен резултат?

 

Ето и няколко препоръки:

На първо място, той има нужда от обектив, който да постига остри изображения.

Също така трябва да избере обектив с минимална хроматична аберация – „изкривяване“ на цвета. Голямо предимство е и, ако обективът разполага със стабилизация на изображението.

 

Разбира се, всичко зависи от големината и вида на обекта, който ще се заснема. Трудно би било заснемането с един и същ обектив, от едно и също разстояние на бижу и нещо по- голямо, като кухненски робот, например.

 

Най- използваните обективи в продуктовата фотография са тези с фиксирано фокусно разстояние, макрообективите и вариообективите.

 

Професионалните фотографи обикновено разполагат с трите типа обективи, като част от основното си оборудване.  Масово в портфиолиото с оборудване на продуктовите фотографи ще откриете обектив с 50 мм  фиксирано фокусно разстояние. Да, той е сравнително по- евтин, лек и компактен. Намира приложение в голяма част от стиловете на продуктовата фотография и е особено подходящ за заснемане на храна.

 

Можем да го определим, като „Обективът ви за входно ниво, ако това е вашият стил“. Перфектен за заснемане на по- широка сцена, което ви дава допълнителни възможности в последващата обработка. Още едно предимство, че се избягва изкривяване, което може да се получи с по- голямо фокусно разстояние, като например 35 мм.

 

50мм

Обективи

 

 

Защо имате нужда от него:

  • Предлага „нормално“ зрително поле
  • Елиминира изкривяването на перспективата
  • Осигурява ярки, широки, постоянни максимални отвори на блендата

 

Най – добра бюджетна опция :

 

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G

ОбективиПерфектният избор, за почитателите на Никон, стартиращи своите „опити“ в продуктовата фотография. Обективът е с подходяща бленда за слабо осветени места. Изображенията са остри, особено в центъра на кадъра, при максимална бленда. Липсват аберации. Изключително достъпна цена, в сравнение с останалите обективи от списъка. Като недостатък можем да посочим липсата на стабилизация.

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM

 

Обективи

Не е изненада, че това е един от любимите обективи на повечето продуктови фотографи. Остър, малък, лек, с отвор на блендата f/1.4 и сравнително бърз. Но проявява хроматична аберация, която обаче може да се превъзмогне с последваща корекция при обработка.

 

Обективи

 

Sony E 50mm F/1.8 OSS

Обективите при продуктовата фотография

 

 

 

 

Достъпен, с бленда f/1.8 и стабилизация на изображението, което позволява остри снимки, с минимално изкривяване и хроматична аберация, но разбира се, като по– нискобюджетен, не може да предложи толкова добро качество на изображението, колкото това на обективите от високите класове на Sony.

 

 

 

 

 

 

По– скъпи за масовия потребител остават обективи, като:

 

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART

Обективи

 

 

Без съмнение едно от предимствата на този обектив е, че е стандартен за Canon, Nikon, Leica L- mount или Sony пълнокадрови  камери. Предлага изключително високо качество на изображенията и отличен автофокус. Разбира се, за всичко това си има и цена. Единствен недостатък са по- големите надлъжни хроматични отклонения в сравнение с по- скъпите съперници от този клас и фактът, че тялото не е защитено от атмосферни влияния.

 

 

 

 

Обективи

Panasonic 50mm f/1.4 LUMIX S PRO L-Mount

Обективи

 

 

Висок клас основен обектив, предназначен за безогледалните камери на Panasonic. Подобно на повечето 50-милиметрови обективи, той предлага стандартно зрително поле с естествена перспектива. Бърз фокус в съотношение с бленда f/1.4 позволява по- лесно справяне при слаба светлина и постигане на ефект при малка дълбочина на полето. Феноменално висока цена за масовия потребител.

 

 

Обективи

 

Макрообективът се използва за заснемане на изключително детайлни изображения от  близко до обекта разстояние. Това му позволява да възпроизвежда изображение на обекта в пълния размер на сензора на камерата. Осигурява на фотографа много добра гъвкавост и би било добре да притежавате макрообектив към набора си от обективи за продуктова фотография.

Ето и списък с едни от най- популярните макрообективи за продуктова фотография: 

Canon 100mm f/2.8L IS Macro

Обективи

 

 

 

Идеален за продуктова фотография. С него се работи лесно и ако трябва да изберем само един обектив за продуктова фотография,  сме попаднали на точния модел. Фокусното разстояние е чудесно за различните типове продуктова фотография. Качеството на изображението е възхитително, както в детайлността, така и в остротата на обекта, а хроматичната аберация е добре контролирана. Известен е със страхотната си стабилизация. Перфектни кадри с разфокусиран заден фон и чудесни резултати в стил Боке.

 

 

Обективи

Nikon AF-S VR Micro- NIKKOR 105mm f/2.8G IF

Обективи

Създаден за заснемане от малко разстояние, но по общо мнение на притежателите му се явява изненадващо универсален обектив. Превъзходен за продуктова фотография.

 

Няма съмнение за висококачествените снимки, които могат да се постигнат с него. В допълнение, разполага с доказала се оптична технология на Nikon, с която драстично се намаляват отблясъците. Хроматичната аберация е сведена до минимум. Добавената технология за намаляване на вибрацията и тихия мотор с бърз фокус, значително покачват цената на този обектив.Обективи

Sony FE 90 mm F2.8 Macro G OSS

Обективи

Най- добрата система за автоматично фокусиране на макролещи в света. Налична оптична стабилизация. Изключителна острота. Безупречният дизайн на обектива на Sony G подчертава изящен баланс между висока разделителна способност и великолепна възможност за постигане на боке фон, който да издигне работата на фотографа на по- високо ниво. Естествено всичко това има и своята висока цена.

 

Обективи

 

Следващата категория обективи подходящи за продуктова фотография и постигане на отлични резултати са вариообективите. Професионалните фотографи често плащат допълнително за вариообективи с фиксирана бленда, за да не се налага да коригират скоростта на затвора или ISO при зумиране на обект и за да поддържат правилна експозиция. По– ниските класове вариообективи обикновено имат променлива бленда, между f/ 3,5- 5,6 в зависимост от фокусното разстояние, което обуславя и по- ниската им цена.

 

Canon EF 24-70 mm f/2.8L II

 

Обективи

 

Със сигурност един от  най- добрите и популярни обективи на Canon за продуктова фотография. Гаранция за забележителни изображения, с високо качество. Разполага със система за контрол на отблясъците. Като недостатък му се приписва липсата на достатъчно острота по ъглите на изображението, както и трудно постигане на фон Боке.

 

Nikon AF-S FX NIKKOR 24-70 mm f/2.8E

 

Обективи

Благодарение на постоянната си бленда  f/ 2.8, бързия мотор за автоматично фокусиране и най-модерната оптика, обективът на Nikon е проектиран да фокусира бързо и точно в среда с ниска осветеност, постигайки изключителна острота, цвят и микроконтраст в изображенията. Недостатъци са теглото и цената му.

 

Обективи

 

Sigma 24-105 f/4 Art

Обективи

Този модел се характеризира с ненадмината разделителна способност, дори в краищата на изображенията и нищожна хроматична аберация. Минималното фокусно разстояние е 45 см. Сравнително добра острота на обекта. Налична стабилизация.

Обективи

 

Canon EF 24-105mm f/4L

ОбективиМоже би най- добрият обектив на Canon за продуктова фотография.  Той се явява  универсален благодарение на диапазона на увеличение от широкоъгълно до средно фокусно телефото, което би демонстрирало детайлност при  заснемане на големи обекти, при големи фокусни разстояния. Постоянна максимална бленда от f/4, осигурява фиксирана експозиция при мащабиране. Стабилизацията на изображението намалява разфокусирането, причинено от движение на камерата.

Когато разполагате с DSLR  камера имате предимство да избирате съвместими  обективи и от други производители. Това ви дава изключителна възможност да разполагате с качествени обективи със значително по- ниска цена. Ключът се крие в предварително проучване и правилното дефиниране на конкретната ви нужда.