Как се снима продуктова фотография?
photo-studio

Пазарувате ли от онлайн магазини? Сигурни сме, че го правите редовно. А когато разглеждате продукти в подобни магазини как решавате дали да закупите определен продукт или не? Като обръщате особено внимание снимките, които го придружават, нали? А ако докато търсите конкретен продукт и го откриете в няколко магазина за електронна търговия на една цена, но в единия магазин продуктът е показан реалистично, снимката е направена с много вкус към детайла, а в останалите изглежда постно и напълно обикновен, все едно вие сте го щракнали с телефона си набързо, от кой магазин ще предпочетете да направите покупката?

Как се снима продуктова фотография?

Убедени сме, че без да се замисляте ще добавите в кошницата си този продукт, снимката на който е събудила във вас желание да го притежавате.

Ето това прави продуктовата фотография велико фотографско изкуство. Професионално направената снимка дори и на най-обикновен продукт разказва история, възбужда любопитството и желанието на клиента да го притежава сега и веднага.

Как се снима продуктова фотография?

Ако потърсите информация в интернет, най-вероятно ще откриете многобройни публикации, в които се казва, че всеки може да снима продуктова фотография. Ще откриете съвети и уроци, в които ви дават идеи как с подръчни материали и с помощта на смартфона си да се превърнете в успешен продуктов фотограф и да спестите пари, като сами направите снимките за онлайн магазина си.

Истината обаче е малко по друга…

На пръв поглед наистина изглежда супер лесно да се направят няколко снимки на определен продукт. Всеки има телефон или апарат и е правил хиляди снимки по различни поводи. За съжаление обаче, да сте правили стандартни снимки по време на почивката или по празници не ви прави продуктов фотограф. Няма да ви направи такъв просто, защото има огромна разлика между стандартната и продуктовата фотография.

Каква е разликата между продуктовата и стандартната фотография?

Първата и най-голяма разлика е, че това са две напълно различни форми на фотография. Продуктовата фотография включва правенето на снимки за търговски и рекламни цели. Изображенията трябва да бъдат представени реалистично, за да могат клиентите да визуализират правилно продукта – цвят, текстура, размер. Както споменахме малко по-горе, продуктовата фотография е начинът, чрез който продуктите, предлагани в онлайн магазините се продават.

За да се направи една добра продуктова снимка е нужно не само много добро техническо оборудване, но и талант, познаване и използване на различни техники, усещане за светлина и познания за правилното позициониране на продукта в пространството така, че когато снимката е готова и качена в магазина за електронна търговия да грабне вниманието на потребителя.

За разлика от този вид фотография, стандартната фотография е напълно любителска и там няма правила и изисквания. Задачата на стандартната фотография е да запечати важните моменти от личния ви живот. Снимайки с фотоапарата или с камерата на мобилния си телефон, за вас е по-важно да запечатите тези важни моменти, които да разглеждате от телефона, таблета или компютъра си, когато ви се прииска. По-важни са спомените, отколкото снимките да са с високо качество или с прецизна композиция.

Другата стилно открояваща се разлика е, че при стандартната фотография снимките са предимно за лично ползване, докато при продуктовата фотография те са неразделна част от маркетинговата стратегия на компаниите и са обект на авторско право.

Какво е необходимо, за да се снима продуктова фотография?

Камера

За да бъде направена възможно най-добрата снимка на продукта е необходима висококачествена продуктова камера. И преди да кажете, че сте прочели в интернет, че качествени снимки могат да станат и с таблет или смартфон ще ви кажем, че наистина можете да снимате и с телефона си, но качеството никога няма да бъде толкова добро, колкото ако снимате с професионална камера. С колкото и добри технически характеристики да са камерите на телефоните, тези устройства никога няма да могат да постигнат интензивността и драматичните ефекти, които са постижими с професионален апарат.

За продуктова фотография е добре да бъде използвана DSLR камера с макро способност. Необходими са и поне няколко различни обектива, сред които задължително трябва да има обектив за мащабиране, макрообектив и широкоъгълен обектив.

Статив

Стативът е абсолютно задължителен за продуктовата фотография. Триножникът дава възможност на фотографа да получи стабилни изображения, да сменя обективите, без да движи камерата и да прави специални ъглови снимки, които е почти невъзможно да бъдат направени, ако камерата се държи в ръце.

Рефлектори

Рефлекторите насочват светлината и благодарение на тях тя може да бъде насочвана директно или индиректно върху обекта. Рефлекторите са много полезни особено, когато естествената светлина е сведена до минимум. Към тях могат да бъдат добавени цветни отражатели, които да осветяват продукта в различни цветове, без за това да се използват специални фотографски филтри.

Светлина

В продуктовата фотография светлината е от изключително голямо значение за постигане на задоволителен и въздействащ краен резултат. В този вид фотография се използват два вида светлина – „мека” и „твърда”:

  • Меката светлина е естествената светлина, която ни се предоставя от слънцето. Нарича се „мека”, тъй като слънцето хвърля по-голяма и по-мека светлина върху обекта в сравнение със светлината, която идва от изкуственото осветление.
  • Твърдата светлина, както стана ясно идва от изкуственото осветление като лампи, свещи и други. Нарича се „твърда”, защото произвежда по-малка, но по-фокусирана светлина върху обекта. (Този вид светлина се използва, когато трябва да бъдат подчертани някой от детайлите на продукта, които да привлекат вниманието на онлайн купувача).

Фон

Въпреки, че невинаги е задължителен, в продуктовата фотография най-често се използва бял фон. Този фон може да се постигне и с подръчни материали, но обикновено професионалните фотографи използват палатки за продуктова фотография.

Работна маса

Най-добре се работи на стандартна сгъваема работна маса с ширина 24 – 27 инча.

Допълнителни аксесоари

За да се подчертае рекламирания продукт, често се налага да бъдат използвани и допълнителни аксесоари като парчета плат, чадъри, шалове, гердани… всичко, което би влязло в употреба, за да изглежда продукта още по-привлекателен.

Софтуер за редактиране на снимки

Софтуерът за редактиране на снимки позволява да се форматират и редактират изображенията така, че да отговарят напълно на нуждите и стилистичните предпочитания на онлайн магазина. Софтуерите, които се използват за обработка на снимките са доста, но най-често използваният софтуер за редактиране е Adobe Photoshop или Adobe Photoshop Lightroom.

Любителска или професионална продуктова фотография?

Този въпрос вълнува почти всеки собственик на магазин за електронна търговия и в крайна сметка всеки сам решава дали да се довери на професионални продуктови фотографи или да потърси такива, които се занимават любителски с този занаят.

Как се снима продуктова фотография?

Има магазини, които залагат на любителите, тъй като цената на услугите им е доста по-ниска в сравнение с цената на професионалната продуктова фотография. Понякога се случва да попаднат на любител, който да се справи повече от прилично с поставената му задача и това е повече от добре. По-често се случва обаче снимките, които са направени от любител, макар и на пръв поглед изглеждат добре и професионално направени да не успеят да се докоснат до крайния потребител и да не донесат очаквания положителен резултат за онлайн магазина.

Това се случва, тъй като има една много съществена разлика между любителската и професионалната продуктова фотография и тя не е в наличието или не на добро и качествено фотографско оборудване, нито какви са познанията и уменията на фотографа, а в начина, по който работи.

Обикновено любителите работят, когато имат вдъхновение, докато професионалистите просто стават и работят. Те знаят точно как трябва да поставят един обект, за да получат възможно най-вдъхновяващата и същевременно реалистична снимка на обекта. Работят по проекти, спазват срокове, познават техниката на продуктовото заснемане до съвършенство и не си позволяват да чакат да им дойде вдъхновението.

Точно заради тази на пръв поглед малка, но много съществена разлика професионалните продуктови фотографи са предпочитани от голяма част от електронните магазини. Все повече собственици на подобни магазини разбират какво предимство им дават професионално направените снимки и колко мощно рекламно средство могат да са те.

Като вземем и под внимание факта, че фотографите, които се занимават професионално с продуктова фотография разполагат с най-модерното оборудване, развили са умения с години практика и могат да „усетят” продукта още преди да са натиснали копчето на апарата, става повече от ясно защо по-доброто решение е изборът на студио или фотограф на свободна практика, които предлагат професионална продуктова фотография.

Защото да знаеш как се снима продуктова фотография не означава, че наистина можеш да представиш един продукт така, че когато потенциалният клиент влезе в магазина и погледне снимката, да си каже: „Това е моят продукт. Искам го. Сега и веднага”.