Какви филтри се използват при продуктовата фотография?
филтри

Преди да разгледаме темата за филтрите под микроскоп, нека първо да обсъдим, какво всъщност е фотографски филтър?

 

Филтрите са аксесоар, който се прикрепя в предната част на обектива. Изработени са предимно от висококачествено стъкло (или смола). Използват се, да защитят лещата на обектива при падане или от надраскване, за блокиране (филтриране) на определени цветове или видове светлина, постъпващи в камерата. Някои филтри са проектирани за работа при по– специфични условия, като прекалено силно осветление или ярка естествена светлина, докато други могат да подобрят цветовете или да намалят отраженията.

 

Какво правят всички тези филтри? Как да ги използваме?

В днешно време, сред богатия асортимент от допълнителни фотографски принадлежности, можем да намерим филтри за обективи в различни форми, размери, материали, в зависимост от тяхното конкретно предназначение и резултата, който целим да постигнем. Според формата си, филтрите си могат да бъдат квадратни, продълговати или кръгли.

 

За да бъдат монтирани към обектива, някои от тях изискват допълнителни държачи, адаптери или вид магнитно прилепяне. Например, кръглите филтри обикновено са с метална или пластмасова рамка на пръстен, която директно се завива или прикрепя отпред към обектива на камерата. Качествените филтри имат покритие, необходимо, за да направи стъклото по- прозрачно, защото стъкло, което не е многоцветно, обикновено предава 5-10% по-малко светлина.

 

филтри

Филтри на резба

Или познати още, като кръгли филтри са тези, които се монтират директно –  завинтват се в предната част на обектива. В тази категория, попадат немалко филтри, включително най- често използваните, като поляризационни, ND филтри и цветни филтри. Характерно за тях е, че варират в диаметър или дебелина.

 

филтри

 

 Drop-in филтри

филтри

Специфични филтри пригодени предимно за телефотообективи, чийто елементи в предната част на конструкцията не позволяват поставянето на филтър отпред. Вместо това тези лещи разполагат със слот предназначен за филтър, който се намира зад най-задния стъклен елемент на обектива. Мястото между обектива и камерата.

Квадратни филтри

Тези филтри обикновено са в комплект с държач, който се прикрепя към предната част на обектива. С помощта на адаптер могат да се използват един или повече филтри с различни размери. Този тип филтри са популярни сред пейзажните фотографи и нямат приложение в продуктовата фотография.

Правоъгълни филтри

Друг популярен избор за пейзажни фотографи са правоъгълните филтри, които също се монтират с държач.

 

Макро лещи  (Close-up filters)

С тях имаме възможност да уловим всеки детайл, всеки отделен елемент. Но изображенията никога няма да бъдат същите като онези, които можете да получите от оригинален макро обектив. Снимките като цяло са много по- меки, но основен недостатък е появата на хроматична аберация. И докато макро обективите биха ви позволили да се съсредоточите върху обекти, които са по- близо и по- далеч, с макро филтрите ще сте ограничени до обекти, които са точно пред обектива.

филтри

Често е твърде объркващо да разберем какво точно прави всеки филтър. Какъв е неговият ефект?

 

филтри

Ултравиолетови (UV) филтри

филтри

Обичайно ролята на ултравиолетовите филтри е защита на предната леща на обектива срещу влага, мръсотия и драскотини. Подходящи са при заснемане на сесии на открито, във външни условия. Ако на снимките участва  модел, с тези филтри  можете да поддържате естествените тонове на кожата, без да се притеснявате от поява на цветни отражения от други елементи около обекта.

Имайте предвид обаче, че с UV филтър, като защита на вашия обектив, качеството на изображението може да пострада, засилвайки отблясъците на обектива, които имат тенденция да добавят цветен нюанс и да намаляват контраста.

Поляризационни (CPL) филтри

филтри

Поляризационните филтри, придават дълбочина на изображението, премахват отблясъците и редуцират отраженията, особено върху стъклени или водни повърхности.

Неутрални затъмняващи (ND) филтри

Тези филтри редуцират количеството светлина, което навлиза през обектива и се насочва директно  към сензора, но без да влияят на цвета на полученото изображение. Това важи, както за излишната слънчева светлина, така и за мощна светлина излъчвана от студийно осветление. ND филтърът не се нуждае от настройка и помага да се осигури точна експозиция (бленда, скорост на затвора, светлочувствителност).

филтри

Градиентни  (GND) филтри

филтри

Градиентните филтри разполагат с вертикален преход между тъмно и светло, за да балансират експозицията между слънчевото небе и по- тъмния преден план, например. Те варират по плътност, която се  измерва в „стопове“. Броят на спиранията на светлината определя колко ще е затъмнена частта от сцената.

Цветни филтри

филтри

Най- общо казано, това са филтри за коригиране на цвета, известни също, като филтри за охлаждане и затопляне на изображението. Преобразуват цветовете или ги компенсират. Други цветни филтри придават определени нюанси на снимката.

Поглеждайки списъка, веднага започваме да се питаме имаме ли нужда от филтри в продуктовата фотография?  Всеки продуктов фотограф е наясно, че за да бъде оценен, търсен и атрактивен, трябва да предлага на потребителите снимки, които отразяват реално съответните продукти. Колкото по- реалистично е едно изображение, толкова и очакванията на потребителите ще бъдат оправдани.

Използването на филтри в продуктовата фотография не е честа практика и се свежда до минимум. Приложение намират неутралните затъмняващи филтри, когато светлината е твърде мощна за модификатора. Чудесна опция за постигане на равномерна и точна експозиция в цялото изображение, благодарение на способността им да блокират част от светлината, която влиза в лещата.

 

При заснемане на продуктова фотография в студио, ND филтрите биха позволили също постигане на по- големи отвори на блендата за по- плитки ДОФ (дълбочина на острота), без да е  нужно стробовете да бъдат намалявани до минимална мощност или изключвани.

 

Имайте предвид, че ако снимате навън, където нивата на светлината на околната среда са твърде високи има опасност използването на филтъра да повлияе на зоните на сенките и да добави цветен акцент към изображенията, което е неприятен ефект, проявяващ се върху крайното качество.

Когато заснемаме лъскави и отразяващи продукти – бижута, съдове, отблясъците могат да се превърнат в голям проблем. Разбира се, съществуват техники за минимизирането им, но те могат да влошат цялостния краен резултат. В такива случаи добър подход е избора на поляризиращ филтър, който да снижи отблясъците, без да влияе твърде на качеството на изображението.

 

Важно е да отбележим, че поляризационните филтри намаляват светлината и ще е необходимо да се компенсира. Имат склонност и леко да увеличават наситеността на цветовете. Но от друга страна, намаляването на отблясъците може да ви спести време за редактиране на изображения. Струва си да опитате.

 

Поляризационните филтри могат да намерят добро приложение при заснемане на по- динамични продуктови кадри, на обекти под вода или зад стъкло.

 

А какъв би бил ефектът от UV филтър в продуктовата фотография? Ако снимаме на закрито използването му е безсмилено, защото светлината е изкуствена. Ако целта е защита на предната леща на обектива, продуктовата фотография не е толкова рискована, за да има чак такова значение.

Ако не сте наясно, какво да използвате, преди да купите, обмислете собствените си нужди или как можете да приложите различните филтри, за да подобрите снимките си. В противен случай е най- вероятно да изхарчите напразно парите си.

Ако разполагате с възможност, наемете филтри и направете тестови кадри, със собственото си оборудване. Ще видите ефектите или недостатъците и ще прецените дали снимките отговарят на лични ви стандарти за качество.

В общ план филтрите изгубиха известна популярност в ерата на дигиталната фотография, защото мнозина смятат, че ефектите могат да бъдат добавени при пост обработка, чрез софтуер за редактиране.

Едни от най- търсените световни брандове на фотографски филтри са:

  • HOYA –Япония
  • Cokin – Франция
  • Gobe – Австралия (топ продавана марка в Амазон)
  • Marumi– Япония
  • Manfrotto– Италия