Продуктова фотография за печива

От хоби, кулинарните блогове и youtube канали за голяма част от готвачите, и пекарите се превърнаха в бизнес. А постепенно и хората започнаха да развиват интерес към храната. За много от нас социалните мрежи и Интернет са ежедневие, както и източник, от който черпим информация.  Следим рубрики, следваме известни кулинари, разглеждаме, споделяме и се вдъхновяваме от изобилие на готварски рецепти. И покрай всичко това, интерактивното пространство, е пълно с безброй снимки на цветни кексчета, златисти хлебчета, пръхкави бисквитки, деликатни теста, колоритни съставки, разхвърчано брашно, посипваща се пудра захар, много шоколад и апетитно изглеждащи чинии с парчета торта. Снимки, предизвикващи въображението на всеки зрител. Снимки толкова реални, че всеки зрител почти усеща вкуса.

За да привлекат последователи, за да реализират поръчки, за да правят реклама, всички онези автори на готварски блогове, канали в youtube и социалните мрежи, собственици на пекарни,  снимат своите рецепти и кулинарни произведения, като всеки пък ни съблазняват с по- привлекателни и креативни изображения.

 

Печенето от своя страна има много общо с фотографията

И двете се основават на прецизна и конкретна технология в собствения си процес. Така, както пекарят следи своята рецепта, използва конкретни съставки и методи, така и кулинарната фотография следва своите етапи, за които е нужна подходяща техника. Финалът от двете заедно е шедьовър за сетивата. Основните съставки за постигане на такъв триумф в кулинарната фотография са правилно подбрано осветление и интересна композиция. Като играта със светлината е ключова. Чрез нея се поставя акцент на първоначалната цел за кадъра.

Експертите професионалисти препоръчват следния подход. Светлината трябва да идва отстрани. Това ще редуцира по- светлите участъци, които биха „прегорели“, ако са осветени с повече светлина. Страничното осветление придава необходимия контраст и обем на снимката. Добре е на разположение да има дифузор, поставен срещу източника на светлина. Така потокът от светлина ще бъде по- мек и ще се разпръсква равномерно. При нужда може да се добави подсветка, която да подчертава текстурата. Естествената, мека, разпръсната светлина е най- благоприятна за заснемане на храна, твърдят експертите.

За да бъде вдъхновен кадъра на едно апетитно печиво е нужна сцена, изпълнена с хармония от подходящи цветове, съставки, аранжировки, фонове. Композиция, чрез която да се демонстрира очакван вкус. Снимките на печива, често разказват история, започвайки с необходимите продукти, преминавайки през процеса на приготвяне, стигайки до завършека. Фонът, цветовете, повърхността ще окажат въздействие върху цялостното настроение, което искате да придадете чрез снимката.  Да вземем за пример тиквен пай. Най –подходяща би била добре аранжирана есенна сцена.

Комбинацията от съставки и аромати към парче тиквен пай, поставени върху дървена повърхност, съчетани с цветовете на есента, ще придадат на изображението топлина и уют. Акцентираща декорация с някои от продуктите, с които е приготвено печивото– тиква, канела, орехи ще демонстрира и очаквания вкус. Зрителят ще почувства настроението и сезона.

Продуктова фотография за печива

Photo: http://www.punchbowl.com

За да се създаде раздвижен кадър, който да предизвиква въображението ще са нужни добре подбрани ъгли на заснемане, подходящи цветове и прецизна композиция. Симетрията и простотата са предпочитани в продуктовата фотография, но динамичните кадри привличат своя аудитория.  За да придадете динамика на своята снимка, не трябва да се страхувате да експериментирате с фонове и цветове. Включете движение, чрез поръсване на печивото със суха съставка, поливане с карамел, шоколад или използвайте разхвърчано брашно при месене на тесто. Нека фантазията ви работи.

Продуктова фотография за печива

Photo: http://www.pinchofyum.com

 

Как да подберете своя ъгъл на заснемане?

Видовете печива изглеждат добре от различни гледни точки. Затова за най –добър резултат, първото, което може да направите, е да определите акцента на вашия обект.  Ако печивото е с тънък или единичен слой, но с богата декорация (пица, еднопластова торта, пай) най- удачен за заснемане ще бъде ъгъл от 90°. Тоест ще заснемете храната отгоре.

Продуктова фотография за печива

Photo:http://www.madameskitchen.it

С тази позиция ще  включите всички детайли от печивото и фона, ще може да подчертаете декорацията – формата на съда, прибори и други предмети в рамката на сцената. Многослойните печива или подредени на куп (например бисквити) е добре да се снимат фронтално – 0°. Така ще изведете на преден план височината и отделните пластове.  Този аспект е полезен и когато целите да демонстрирате характерни подробности за парче хляб или торта. Добре е да се използва неутрален фон.

Продуктова фотография за печива

Photo: https://www.taste.com.au

За по-малки печива, като курабийки или отделни парчета по- подходящ е отново изглед право отгоре.  Ъгъл от 45° е чудесен и работи добре за много от печивата. Той подчертава всякакви характеристики по повърхността, а едновременно с това улавя и обекта отстрани. Виждаме го в трийзмерната му форма.

Продуктова фотография за печива

Photo: https://pawsandsoul.com

Освен споменатото до тук е важно да знаем, че погледът на човек, естествено попада в определени точки на пресичане в една повърхност.  В изкуството тази закономерност е известна, като Правило на третините. Тази техника  за композиране намира широко приложение във всички аспекти на фотографията и е особено популярна в заснемането на печива. За да привлече интерес великолепната фотография на храна се нуждае и от страхотен стил.  Най- малките детайли имат способността да разчупят един кадър. Използвайки групиране на основния продукт с част от съставките, с които е приготвен ще се създаде асоциация. Съставките, който са за фон трябва да са пресни, плодовете сочни, а цветята  свежи.

Немаловажни са и съдовете, в които ще демонстрирате печивото:

  • на решетка – пресъздаваща момент на току- що излязло от фурната печиво.
  • в тава, в поднос с липсващо парче, на въртяща се поставка..

Памучните кърпи могат да добавят цвят и текстура към изображението. Бялата тъкан обикновено е най-подходяща, но и ярките цветове могат да работят добре с определен тип печива. Включването на хора или допълнителни предмети говори за някаква история или се асоциира с конкретен момент.

 

Подходяща камера и настройки.

Що се отнася до подходящ фотоапарат, всичко зависи от възможностите ви.С натрупания във времето опит, авторите на кулинарни блогове са стигнали до мнението, което се покрива и с това на професионалистите, че най-подходящи за заснемане, изобщо на храна са DSLR full frame фотоапаратите. Разбира се, не трябва да забравяме, че съществена роля в случая има и обективът. Отново мненията се обединяват около обективи с 50 мм и с 24 мм фиксирано фокусно разстояние за детайлни, и резки снимки.  Към тях в комплект, почти всеки отдал се на кулинарна фотография разполага и с 100 мм макрообектив.

В днешно време добра работа може да ви свърши и смартфон, но това зависи изцяло от конкретната ви цел. Настройките на фотоапарата изискват да умеете да боравите с ръчен режим. Така поемате пълен контрол. Експозицията е ключова за получаване на перфектен краен резултат. Тя се отнася до яркостта на изображението. Основният проблем на експозицията, който възниква при фотографирането на храни, е че белите и бледи фонове, кремове, съставки и прочие могат да изглеждат  твърде ярки, без видими детайли.

За да балансираме светлината и детайлността в изображението е нужно да настройваме:

  • Блендата (F-Stop)
  • Скоростта на затвора (Shutter Speed)
  • Светлочувствителността (ISO)

Чрез блендата, контролираме количество светлина, което ще пропусне обектива. Колкото по- отворена е блендата (по-малко число), толкова повече светлина ще влезе през обектива. Обектът ще е на фокус, а фонът зад него разфокусиран. И обратно, колкото блендата е по- затворена, толкова по- малко светлина влиза.  А, както знаем светлината е ключов фактор, чрез който акцентираме идеята на изображението.

За да получим желаната детайлност и рязкост е необходимо да управляваме и скоростта на затвора.  Тя се отнася до това, колко бавно или бързо се отваря и затваря затвора. По- бързите скорости на затвора означават, че по-малко светлина може да влезе, с което снимката ни ще е по-тъмна и обратното бавна скорост на затвора ще позволи навлизането на повече светлина. Тогава обаче може да ви потрябва статив, за да избегнете потрепване на фотоапарата и размазване на целия кадър.

ISO е особено полезно при настройки за слаба светлина, когато отворената бленда може да не успее да осигури достатъчно ясно изображение.  Когато снимате храна трябва да избягвате да използвате високи стойности на светлочувствителността. Това ще направи снимките ви зърнести.

След целият процес на формиране на идея, съчетана с композиция, стил, техника и технология, снимките преминават в последния етап –  редактиране. Обработката им дава възможност  да изглеждат по- детайлно, изпипани, с реални цветове и да придобият по- професионален и атрактивен вид.