Минимализъм при продуктовата фотография [2024]
Бутилка парфюм

Минимализмът се наложи като трайна тенденция в различни творчески дейности през последните години. Той представлява стил или техника на изключително опростяване и строгост и е актуален в различни направления – фотографията, архитектурата, музиката, облеклото и дори в начина на живот.

Минимализъм във фотографията е начин за изграждане на композиция, когато основното внимание е фокусирано върху обект или малка група от обекти, докато други детайли, като елементи на реквизита, отсъстват в кадъра или присъствието им е минимално.

С каква цел се използва минимализмът в продуктовата фотография?

Минимализмът все повече набира популярност в  продуктовата фотография, защото тя може да се възприема не само като визуално представяне, но и като комуникация. Професионалистите, които се придържат към минимализма в работата си, са убедени, че комуникацията трябва да бъде кратка, защото продуктовата снимка трябва да привлече вниманието буквално за един миг.

Нашите очи са предназначени да сканират пространството, събирайки информация за всичко, което попада в тяхното поле на зрение. Гледането на обикновени снимки с много различни елементи дава на очите много неща, сред които да бродят. Те могат да обикалят най-отдалечените ъгли на рамката на кадъра, да разглеждат детайлите, да забелязват всеки незначителен елемент.

Когато пред очите ви се появи минималистична снимка, окото, което изучава пространството, изведнъж започва да изпитва липса на обичайните много детайли. С основание възниква въпросът как в такъв случай да направим впечатление на зрителя, без да използваме много детайли. Минималистичната фотография има за цел да покаже продуктът такъв, какъвто е в действителност, далеч от историите и разказите. И за да не изглежда снимката скучна, фотографите прибягват до различни триковете,  например цвят и сенки.

Обектите на минималистичната фотография могат да бъдат най-различни –  облекла, обувки, козметика и парюмерия, детски артикули, храни и напитки и много други.

шишенце Purfect лицева маска

Как се постига минимализъм в продуктовата фотография?

Няма точно правило за постигане на ефекта на минималистичната фотография, което да се основава на ясни критерии. Не може да се твърди, че една минималистична снимка трябва да има например не повече от два или три обекта. Повечето професионалисти се ръководят от собствения си визуален опит за това кое е много и кое – малко. Следователно, когато се преценява дали дадена фотография попада в категорията на минимализма, мненията могат да варират в голям диапазон.

Едно от най-важните правила на минимализма в дизайна е да се използва максимално пространство. Преди да започнете работа, трябва внимателно да анализирате целия набор от цели, съдържание и изразни средства. Това ще помогне да се премахне ненужното и да не се претрупва фотографията с излишни неща.

 

оранжево горнище анцунг

Освен черно и бяло, в минималистичния стил е прието да се избират един или два основни цвята. Всеки цвят има определени асоциации сред потребителите от гледна точка на психологията на възприятието, така че е изключително важно да помислите каква емоция искате да предадете. Използвайки контрастен цвят в минималистичен дизайн, можете да подчертаете централни обекти и да изведете най-важното съдържание на преден план.

Грешка е да се смята, че минимализмът е липсата на каквито и да било илюстративни елементи. Тук важна роля играе тяхното качество и правилно разположение. Тъй като в минималистичния кадър няма детайли, вниманието на зрителя ще бъде фокусирано върху ключовата фигура в кадъра.

спортни обувки

 

Минималистичната фотография се нуждае и от силна композиция, която не е претрупана с много елементи. При този вид снимки от голямо значение е да има много „въздух за дишане”. Това означава, че се залага на празни пространства, които спомагат окото веднага да попадне върху обекта.

От голямо значение е техниката, с която се работи при правенето на минималистични продуктови снимки. Широкоъгълните обективи са подходящи, защото дават голямо зрително поле. Това позволява при  снимането да се стои близо до обектите, като в същото време остава свободно пространство в кадъра. Добри снимки могат да се направят и с обикновени обективи, когато продуктите не са съвсем близо.

С телеобективите също може да се направи качествена минималистична фотография, но те са по подходящо за работа на открито, когато има по-голямо разстояние между фотографа и обекта. Видът на техниката в крайна сметка се определя от целите, които си поставя продуктовата фотография във всеки конкретен случай и от самия обект.

три фотоапарата сони

 

Как се прави добра минималистична фотография на храна и напитки?

Вече стана ясно, че е трудно да се формулират точни критерии за добра минималистична продуктова фотография. Ако все пак имате нужда от правила за „минимализъм“ при снимане на храни и напитки, повечето специалисти се придържат към следното: основният обект не трябва да заема повече от 25% от пространството на кадъра. Този критерий е много условен, тъй като е субективен и затова всеки може да го разбира различно.

Въпреки това, има някои съвети, които трябва да имате предвид, когато снимате минималистични кадри:

Снимайте само качествени продукти. Ако снимате например някакво ястие или коктейл, той трябва да е наистина ефектен и да успее да изкуши веднага потребителите.

Работете върху цветовата хармония. Минималистичните снимки на храна често се заснемат на много ярък фон, докато самата храна е с точно обратния цвят. Въпреки това, когато снимате минимализъм на ярки цветни фонове, трябва да внимавате избраните цветови комбинации да са хармонични. Това обаче изобщо не означава, че когато снимаме минималистични фотографии, трябва да използваме цветове, които „бодат очите ви“.

Напротив, такива снимки до известна степен противоречат на самото разбиране за минимализъм, защото когато има много силно нещо в кадъра, в случая цвят, тогава сякаш резултатът не е съвсем минимализъм. Ето защо минималистичните снимки често се заснемат на неутрален или ненаситен пастелен, светлосив или бял фон.

Подходете прецизно към композицията. Разположението на основния обект в кадъра е много важен момент, на който си струва да се акцентира, когато говорим за минималистичното снимане на храни. Най-често фотографите на храни използват централна композиция, когато обектът е поставен в центъра на кадъра или по централната му ос, като може да се измести от централната точка надолу или нагоре.

Използвайте сенки. Друга препоръка при снимането на храни е да се използват сенки. Тъй като в минималистичните снимки максималното внимание е фокусирано върху всеки най-малък детайл, сенките стават не просто сенки, а могат да бъдат един от основните елементи на композицията.

Ако избирате между меки и твърди сенки, с ясно очертани ръбове, тогава ви съветваме да използвате вторите. Такива сенки са по-изразителни, контрастни и ефективни. Не забравяйте, че получаването на такива сенки зависи в голяма степен от правилно подбраната светлина.

 

Често задавани въпроси

Какво представлява  минимализмът във фотографията?

– Това е начин за изграждане на композиция, когато основното внимание е фокусирано върху обект или малка група от обекти, докато други детайли отсъстват или присъствието им е минимално в кадъра.

Кои продукти са подходящи за представяне с помощта на минималистичната фотография?

– Почти всички артикули могат да бъдат обект на минималистичната продуктова фотография – облекла, обувки, козметика и парюмерия, детски дрехи и играчки, храни и напитки и много други.

От какво зависи получаването на добра минималистична продуктова фотография?

– Прецизен подход към изграждането на силна композиция, която  не е претрупана с много елементи, внимателен подбор на цветове,  използване на сенки, заснемане с висококачествена техника и др.

Снимки: photopro.bg