Филтрите – предимства и недостатъци
Филтрите – предимства и недостатъци

Филтрите – предимства и недостатъци

Photo: Katya Tokusheva

 

Днес, социалните медии се превърнаха в един от най-важните маркетингови канали за популяризиране на много бизнеси. Повече от всякога досега те успяха да приближат клиентите до брандовете.

И докато за много от нас, да снимаме със своите телефони, използвайки специални филтри, за да стилизираме и отличим снимките си в океана от социални мрежи е забавно начинание, то когато става въпрос за продуктова фотография, трябва да знаем, че този тип филтри могат да компроментират качеството на нашия продукт.

Тъй като клиентите очакват все повече от търговците извършващи електронна търговия, силата на продуктовия кадър трудно може да бъде пренебрегната и изображенията за онлайн магазините е най-добре да бъдат реалистични. В този ред на мисли следва да се запитаме:

 

Имаме ли нужда от филтри в продуктовата фотография?

Основната цел в продуктовата фотография винаги е била предаването на правилен, максимално естествен и разбираем сигнал към потребителите.

Да, нужно е продуктът да изпъква, да изглежда възможно най-добре, но без това да бъде причина за отдалечаване от реалния му вид. Затова и художествените украси, като филтри, рамки, нюанси и пренасищане трябва да се избягват.

 

Филтрите – предимства и недостатъци при използването им в продуктовата фотография

Филтърът е аксесоар, който фотографите използват, за да подобрят изображението, особено в творческата фотография или за създаване на ефекти. Но в същото време филтрите имат способността да съсипят привидно добър кадър, като влошат остротата на изображението, променят цветовете или не отразят правилно текстурата на продукта.

Приложението на филтрите във фотографията зависи от конкретния жанр фотография и крайният резултат, който се цели да се постигне.

Намират най-широка адаптация сред пейзажистите. Но ако разгледаме публикациите на някои продуктови фотографи ще забележим, че не малко сред тях използват поляризационни филтри на своите обективи в студиото, с които успяват да контролират отраженията, а понякога прибягват и до филтри с неутрална плътност, за да постигнат по-балансирана композиция.

Филтрите с най-разпространена употреба в продуктовата фотография можем да сведем до:

  • Ултравиолетовите филтри (UV) – блокират ултравиолетова светлина.
  • CPL (поляризационен) филтърът поляризира светлината, която навлиза в камерата, което премахва отразената светлина, особено от водна и стъклена повърхност. Трябва да знаем, че някои повърхности, като металните, например не поляризират отразената светлина.
  • ND филтърът (неутрална плътност) ограничава интензивността на постъпващата в сензора на камерата светлина без това да влияе на цветовете. Управлява се , чрез завъртане.

 

Предимства при използване на филтрите в продуктовата фотография

Най-добрите практики показват, че филтрите се полезни при реализиране на продуктова фотография на открито. Независимо дали ще се борим с отблясъци или с прекалено силна слънчева светлина, те предлагат чудесна възможност да се избегне преекспониране на кадъра.

За да нямате прегорели или тъмни участъци, както и неекспониран преден план, ND филтърът може да се окаже подходящо решение и да подобри експонацията на цялото изображение.

Поляризационните филтри от своя страна, селективно намаляват отразената светлина, особено върху стъклени и водни повърхности. Ако искате да се отървете от отраженията, които са съществен недостатък при заснемане на бижута, скъпоценни камъни, лъскави предмети и елементи или съдове за храна, едно завъртане на поляризационния филтър може да ви свърши добра работа. Това определено ще ви улесни и спести време при постобработката.

Филтрите – предимства и недостатъци

Снимка: www.youtube.comthevegandy

Филтрите – предимства и недостатъци

Снимка: www.youtube.comthevegandy

 

Филтрите са удобни за акцентиране на атмосферата, добавяйки усещане за динамичност.

Ако искате да създадете повече движение към статично изглеждаща сцена или красив боке фон при ярка слънчева светлина сложете филтър с неутрална плътност. Целта му е да сведе до минимум цялото количество светлина. Така ще си осигурите много по-ниски скорости на затвора, отколкото би било възможно, дори и при настройки с най-ниски стойности на ISO и максимална бленда.

Изображенията на продукти тип лайфстайл могат да се оживят с поляризационните филтри, защото имате възможност да контролирате цвета или къде да поставите акцент.

За екшън кадрите и видеата по-важен е качествения обектив, отколкото тялото. Затова повече от всичко друго ще имате нужда от един висококачествен UV филтър, който ще предпазва ценният обектив от драскотини или износване.

Има голяма вероятност, снимките на спортни стоки и оборудване да се реализират в планината, където средата да се окаже по-сурова, така че UV филтърът може да бъде мъдра покупка.

Филтрите – предимства и недостатъци

Снимка: https://www.ridestore.com/

 

ND филтрите от друга страна са изключително удобни за видеографи и създатели на филми, защото те често разполагат с ограничени възможности за вариации на скоростта на затвора при заснемане. ND филтърът ще позволи кадрите да бъдат затъмнени до правилната експозиция, без да има нужда от регулиране на скоростта на затвора.

Филтрите са чудесен начин да подобрим цвета и контраста.

Поляризационният филтър може да помогне и за по-живи цветове. Ефективен е за възстановяване на действителната наситеност на цветовете и за подобряване на контраста в изображенията, особено за сцени предвидени за реализиране в естествена среда, като гори, водопади или зеленина.

С негова помощ може да разкриете повече цвят в растителността и да получите хубави контрасти в изображенията.

Филтрите – предимства и недостатъци

Снимка: https://www.bcolemanphoto.wordpress.com

Филтрите – предимства и недостатъци

Снимка: https://www.bcolemanphoto.wordpress.com

Често филтрите служат за защита на оборудването. Има смисъл от поставянето на филтър на обектива за защити на предната леща на обектива от прах, отломки, пръски, мръсотия и дори счупване. В практиката за тази цел се използва UV филтър. Важно е да отбележим, че изборът на висококачествен вариант е от особено значение, за да разполагате с висока светлинна пропускливост и да минимизирате възможни изкривявания и отражения.

В определени случаи филтрите могат да спестят пари. Ако искате да направите детайлни снимки на храна, бижута или да акцентирате на елемент от продукта, неминуемо ще имате нужда от макро обектив, а те не са никак евтини. Най-ефективният и по-евтин вариант е да се сдобиете с макро филтри, които се поставят на обектив с фиксирано фокусно разстояние. А продуктовият фотограф разполага с такъв в оборудването си.

Филтрите – предимства и недостатъци

Макро филтри ще ви позволяват да се приближите достатъчно близо до обекта без да губите яснота и фокус.

Филтри, като IR (инфрачервени), такива за специални ефекти, загряващи, охлаждащи и прочие биха намерили място в комерсиалната и рекламна фотография, но значително рядко намират приложение при заснемане на продукти.

До известна степен повечето филтри могат да бъдат заменени с последваща обработка, но намаляването на отраженията с поляризационните филтри и дългите експозиции с ND филтрите няма как да бъдат повторени при постобработката.

 

Недостатъци при използване на филтрите в продуктовата фотография

При работа в студио с контролирано осветление, използването на поляризационен филтър може да се окаже предизвикателство и да затрудни целия процес, особено в случаите, когато се наложи постоянна корекция в настройките на камерата. За да балансират светлинните източници, професионалните фотографи по-често контролират светкавиците и избягват употребата на филтри.

Ако не искате да рискувате да промените текстурата на дрехи, например, откажете се от филтри в студиото.

Имайте предвид, че ако снимате на открито, където нивата на околната светлина са твърде високи, има риск при използване на филтър, който може да повлияе върху зоните на сенките и да добави цветен акцент към изображенията, което е неприятен ефект за крайното качество на изображението.

Един от недостатъците на макро филтрите е, че изображенията няма да бъдат толкова остри и детайлни, колкото биха били, ако се заснемат с макро обектив.

Използването на UV филтър в студиото е напълно излишно и безсмислено, освен, ако не служи за защита на предната леща на обектива.

От тази сравнителна характеристика за предимствата и недостатъците на филтрите в продуктовата фотография става ясно, че те намират приложение основно при заснемане на продукти на открито и по- рядко в студио.

И да, ако погледнем от още една перспектива, съвременните тенденции в много аспекти ни карат да търсим естествена среда за продуктите и все по-често се озоваваме навън. Помислите за всички продукти направени с естествени съставки – сапуни, шампоани, козметика, натурални хранителни продукти или екологично чисти „зелени“ продукти, хранителни добавки.

Филтрите – предимства и недостатъци

Снимка: https://www.apivita.com

 

И всъщност фотографията на продукти на открито се оказва съществено предизвикателство в сравнение със студийните снимки. Затова, разбирането на предимствата и недостатъците при използване на филтрите в продуктовата фотография може да бъде преимущество за създаване на висококачествено визуално съдържание, което днес се явява, като емайла на електронната търговия.