Продуктова фотография под вода

Когато става въпрос за комерсиална, търговска фотография мисленето следва да бъде силно креативно. Само така крайният резултат би бил различен. За да се откроят от конкуренцията професионалистите подхождат нестандартно и създават цял един нов свят в своите сюжети. 

Точно тук изображенията на продукти заснети под вода се вписват особено добре. Уловените движения на водата, мехурчета, всички сложни комбинации от цветни бои и светлина придават живот на иначе стандартните и почти скучни изображения.

Фотографията на продукти под вода е отделна област в рекламната фотография. Характеризира се с това, че е интересна, предизвикателна и трудоемка, но точно за това и постиженията често са повече от удовлетворителни.

Не случайно почти всички големи компании, чиито брандове са свързани с напитки (бира, безалкохолни, вода), козметика, парфюми, аксесоари (часовници), спортни облекла (бански, шапки и очила за плуване), водолазно оборудване и прочие използват продуктовата фотография под вода, като част от маркетинговите стратегии.

Тя предоставя уникална възможност да се подчертаят всички онези, по- специфични и отличаващи продукта характеристики, като например функционалността за часовници, уреди, дрехи под вода. Свежестта на напитките. Хидратиращият ефект на козметичните продукти и т.н.

Напоследък продуктовата фотография под вода все по- често се утвърждава, като водеща тенденция в продуктовата фотография въобще. А и трябва да признаем, че продуктовите изображения изглеждат много по- атрактивно и вълнуващо. 

Но трябва да се има предвид, че водата е трудна за управление или хореография, а добавянето на продукт и някои реквизити може да усложни още процеса.

Как се реализира продуктова фотография под вода?

Първото и основно нещо, което фотографът трябва да направи е добре да обмисли изображението и да разработи идеен план за това, какво ще изглежда добре в него и как да го постигне. 

Тук основна роля имат личните предпочитания, креативността и професионализма, особено ако се касае за проект на търговски клиент, защото е нужно да се получи нещо, което не е правено преди.

Настройките на техниката, с която ще се снима под вода може да са наистина предизвикателна работа и скъпо изпитание. Важно е да се вземат под внимание размерът на продукта, за да се подбере подходящ съд за вода, да се избере идеалното осветление и да се обезопаси техниката от евентуално попадане на вода по нея.

Обикновено за съд се използват стъклени аквариуми или пластмасови контейнери, които предварително се почистват добре от всякакви петна и прашинки. Водата трябва да е кристално чиста и бистра. Общата идея за количеството вода е съдът да е почти пълен, но в крайна сметка това зависи от първоначалния план и сюжета.

Следва избора на светлина. Традиционно осветлението се фиксира в четири точки – основно, запълващо, задно (може да е отгоре) и фоново. Не бива да пренебрегваме факта, че водата и стъклото притежават пречупващи свойства и са еднакво предизвикателни, когато става въпрос за заснемане. 

Заради отраженията в стъклената предна част обикновено е необходимо известно време, докато се установи точната позиция на основната светлина. В такива случаи стробове или светкавици работят просто чудесно. Разбира се, могат да бъдат заменени с ярки непрекъснати светлини, а ако продуктът позволява може да се използва и фотографска палатка, която е оборудвана с нужното осветление за целта. 

Стативът е задължителен аксесоар. Използването на статив е изключително важно, за да може фотоапаратът да се поддържа неподвижен. Така ще се постигане повече острота в снимките. Дифузерът и дистанционното перфектно допълват оборудването за продуктова фотография под вода.

Кратко проучване в Интернет очерта камерите Canon 5D Mark IV и Canon 5D Mark III, като най- често използваните от професионалните  фотографи, снимащи продукти под вода. Разбира се, огромният размер МР се оказва страхотно предимство, защото позволява  достатъчно голямо увеличаване на размера на готовите кадри и съответно съвършено качество на снимките. 

Най- приложими в случая са макро обективи от порядъка на 105 мм / 200 мм. 

Следват настройките на камерата. За продуктовата фотография под вода е нужна много светлина, която да компенсира бързата скорост на затвора. Най- подходящи са серийните снимки, които улесняват улавянето на точните моменти. За по- голяма дълбочина на рязкост е нужна бленда с по- висока стойност. 

Това гарантира, че повечето детайли от изображението, като мехурчета и пръски ще са на фокус. Препоръчва се фокуса да се прави ръчно. Колкото по- кратко е времето на експозиция, толкова крайният резултат ще е по- добър.

Фонът зависи от конкретния продукт и от избраната тема. Черният фон, например може допълнително да подчертае водата, движението ѝ, както и момента, когато обекта установи контакт с водната повърхност. Мехурчетата ще са по- остри и живи от всякога. А разсейването ще е минимално. 

Позиционирането на продуктите под вода е по- сложно в сравнение с останалите раздели на продуктовата фотография. Използването на тиксо или лепило няма никакъв смисъл. Обикновено се добавят тежести, куки, въжета. Нужни са стойки, скоби, държачи.

Продуктова фотография под вода

Снимка: photography.katabara.com

За повече ефект и създаване на интересни снимки професионалистите използват различни трикове, като добавят към водата масла, например. Ето така изглежда реакцията, когато няколко капки масло взаимодействат с вода. При наличието на подходящ фон могат да се получат невероятни цветни форми, които да допълнят усещането на зрителя.

Продуктова фотография под вода

Снимка: society.com

В следващия кадър откриваме приложението на този трик. Фотографът е решил да вмъкне и естествена съставка от формулата на козметичния продукт. И всичко това е комбинирано с нежен зелен фон, в тон с шишето. От пръв поглед личи, как концепцията естествено допълва продукта, без да разсейва зрителското внимание.

Продуктова фотография под вода

Снимка: Pinterest

За да превърнат обикновената сцена под вода в един изключително динамичен кадър, професионалните продуктови фотографи използват техника, с която създават т.н. цветен пушек под вода. За целта подават малки количества боя, която сякаш с плавни движения се просмуква във водата, образувайки необичайни форми. 

Продуктова фотография под вода

Снимка: AaronVan / omsphoto.com

Добре е да отбележим, че отделните видове цветни бои и багрила се държат различно, в досег с вода. Така например, акрилната боя е много по- плътна от водата и образува приятни, плътни облаци.

От друга страна мастилото, което е на спиртна основа е леко, прозрачно и малко трудно за управление. Докато багрилата, които се използват за оцветяване в хранителната промишленост не са толкова ярки, а плътността им е същата, като на водата. Крайните цветове са по- бледи и прозрачни.

Понякога, за да се получат зашеметяващи изображения, вместо боя се използват различни консистенции, като мляко, лакове за нокти и какво ли не още.

Продуктова фотография под вода

Снимка: AaronVan / omsphoto.com

Ако пробвате и поставите стъкло над съд с вода ще установите как светлината се пречупва и се появява един цял цветен калейдоскоп в меки нюанси. Този подход причисляваме към една от най- актуалните тенденции в света на продуктовата фотография към настоящия момент.

Продуктова фотография под вода

Снимка: maki.vn

Богатото въображение е ключ към креативната сцена. Възможностите са безкрайни. Пресъздаване на вълна, която залива обекта. Разпръскване в момента, когато продукта се срещне с повърхността на водата. Улавяне на движението, когато обектът започне да потъва. 

Продуктова фотография под вода

Снимка: photography.katabara.com

Образуване на множество капки или мехурчета. 

Продуктова фотография под вода

Снимка: Игорь Климов 

Потапяне на продукта до половината, с което се цели да се акцентира определен детайл.

Продуктова фотография под вода

Снимка: Travis Rathbone

В допълнение с подходящи елементи към декора, като човешко присъствие, лайфстайл и контекстните кадри могат да бъдат наистина печеливши.

Продуктова фотография под вода

Снимка: Peter De Mulder

Продуктова фотография под вода

Снимка: Peter De Mulder

Продуктова фотография под вода

Снимка: Peter De Mulder

Продуктова фотография под вода откриваме и в модната индустрия. И въпреки, че решението изглежда екстравагантно, то резултата е някак пленително – магнетичен.

Продуктова фотография под вода

Снимка: Peter De Mulder

Продуктова фотография под вода

Снимка: Peter De Mulder

Както при повечето продуктови изображения предназначени за реклама, така и при продуктовата фотография под вода в постпродукцията се използват много ефекти, софтуерно ретуширане и фотоманипулация. 

Често се подбират няколко кадъра, направени със специални последователни настройки, които се обединяват заедно в една композиция, за да се получи крайното изображение. Така  със сигурност може да добиете много и достатъчно остри мехурчета, изключителна повърхност или плътни цветни облаци.

Силно се препоръчва за всеки бизнес, който желае да използва въздействието, което може да се постигне с  подводните продуктови изображения и видео, да наеме компетентен, опитен подводен фотограф, който ще съумее да се справи с всички предизвикателства и ще има контрол над целия процес.

И така, нека завършим с един кадър, на фотографът Сиена Андерсън.  Нейната снимка на бутилка джин „Mermaid“ (в превод от англ. Русалка) попада в списъка на номинираните в категория „Търговски продукт“, заедно с още 380 изображения.

Продуктова фотография под вода

Снимка: Sienna Anderson

Благодарение на вота на публиката,  пресъздаденият в аквариум образ на продукта е коронован за победител и носител на наградата People’s Choice на British Photography Awards 2021.