Когато става въпрос за комерсиална, търговска фотография мисленето следва да бъде силно креативно. Само така крайният резултат би бил различен. За да се откроят от конкуренцията професионалистите подхождат нестандартно и създават цял един нов свят в своите сюжети.
Точно тук изображенията на продукти заснети под вода се вписват особено добре. Уловените движения на водата, мехурчета, всички сложни комбинации от цветни бои и светлина придават живот на иначе стандартните и почти скучни изображения.
Фотографията на продукти под вода е отделна област в рекламната фотография. Характеризира се с това, че е интересна, предизвикателна и трудоемка, но точно за това и постиженията често са повече от удовлетворителни.
Не случайно почти всички големи компании, чиито брандове са свързани с напитки (бира, безалкохолни, вода), козметика, парфюми, аксесоари (часовници), спортни облекла (бански, шапки и очила за плуване), водолазно оборудване и прочие използват продуктовата фотография под вода, като част от маркетинговите стратегии.
Тя предоставя уникална възможност да се подчертаят всички онези, по- специфични и отличаващи продукта характеристики, като например функционалността за часовници, уреди, дрехи под вода. Свежестта на напитките. Хидратиращият ефект на козметичните продукти и т.н.
Напоследък продуктовата фотография под вода все по- често се утвърждава, като водеща тенденция в продуктовата фотография въобще. А и трябва да признаем, че продуктовите изображения изглеждат много по- атрактивно и вълнуващо.
Но трябва да се има предвид, че водата е трудна за управление или хореография, а добавянето на продукт и някои реквизити може да усложни още процеса.
Как се реализира продуктова фотография под вода?
Първото и основно нещо, което фотографът трябва да направи е добре да обмисли изображението и да разработи идеен план за това, какво ще изглежда добре в него и как да го постигне.
Тук основна роля имат личните предпочитания, креативността и професионализма, особено ако се касае за проект на търговски клиент, защото е нужно да се получи нещо, което не е правено преди.
Настройките на техниката, с която ще се снима под вода може да са наистина предизвикателна работа и скъпо изпитание. Важно е да се вземат под внимание размерът на продукта, за да се подбере подходящ съд за вода, да се избере идеалното осветление и да се обезопаси техниката от евентуално попадане на вода по нея.
Обикновено за съд се използват стъклени аквариуми или пластмасови контейнери, които предварително се почистват добре от всякакви петна и прашинки. Водата трябва да е кристално чиста и бистра. Общата идея за количеството вода е съдът да е почти пълен, но в крайна сметка това зависи от първоначалния план и сюжета.
Следва избора на светлина. Традиционно осветлението се фиксира в четири точки – основно, запълващо, задно (може да е отгоре) и фоново. Не бива да пренебрегваме факта, че водата и стъклото притежават пречупващи свойства и са еднакво предизвикателни, когато става въпрос за заснемане.
Заради отраженията в стъклената предна част обикновено е необходимо известно време, докато се установи точната позиция на основната светлина. В такива случаи стробове или светкавици работят просто чудесно. Разбира се, могат да бъдат заменени с ярки непрекъснати светлини, а ако продуктът позволява може да се използва и фотографска палатка, която е оборудвана с нужното осветление за целта.
Стативът е задължителен аксесоар. Използването на статив е изключително важно, за да може фотоапаратът да се поддържа неподвижен. Така ще се постигане повече острота в снимките. Дифузерът и дистанционното перфектно допълват оборудването за продуктова фотография под вода.
Кратко проучване в Интернет очерта камерите Canon 5D Mark IV и Canon 5D Mark III, като най- често използваните от професионалните фотографи, снимащи продукти под вода. Разбира се, огромният размер МР се оказва страхотно предимство, защото позволява достатъчно голямо увеличаване на размера на готовите кадри и съответно съвършено качество на снимките.
Най- приложими в случая са макро обективи от порядъка на 105 мм / 200 мм.
Следват настройките на камерата. За продуктовата фотография под вода е нужна много светлина, която да компенсира бързата скорост на затвора. Най- подходящи са серийните снимки, които улесняват улавянето на точните моменти. За по- голяма дълбочина на рязкост е нужна бленда с по- висока стойност.
Това гарантира, че повечето детайли от изображението, като мехурчета и пръски ще са на фокус. Препоръчва се фокуса да се прави ръчно. Колкото по- кратко е времето на експозиция, толкова крайният резултат ще е по- добър.
Фонът зависи от конкретния продукт и от избраната тема. Черният фон, например може допълнително да подчертае водата, движението ѝ, както и момента, когато обекта установи контакт с водната повърхност. Мехурчетата ще са по- остри и живи от всякога. А разсейването ще е минимално.
Позиционирането на продуктите под вода е по- сложно в сравнение с останалите раздели на продуктовата фотография. Използването на тиксо или лепило няма никакъв смисъл. Обикновено се добавят тежести, куки, въжета. Нужни са стойки, скоби, държачи.
Снимка: photography.katabara.com
За повече ефект и създаване на интересни снимки професионалистите използват различни трикове, като добавят към водата масла, например. Ето така изглежда реакцията, когато няколко капки масло взаимодействат с вода. При наличието на подходящ фон могат да се получат невероятни цветни форми, които да допълнят усещането на зрителя.
Снимка: society.com
В следващия кадър откриваме приложението на този трик. Фотографът е решил да вмъкне и естествена съставка от формулата на козметичния продукт. И всичко това е комбинирано с нежен зелен фон, в тон с шишето. От пръв поглед личи, как концепцията естествено допълва продукта, без да разсейва зрителското внимание.
Снимка: Pinterest
За да превърнат обикновената сцена под вода в един изключително динамичен кадър, професионалните продуктови фотографи използват техника, с която създават т.н. цветен пушек под вода. За целта подават малки количества боя, която сякаш с плавни движения се просмуква във водата, образувайки необичайни форми.
Снимка: AaronVan / omsphoto.com
Добре е да отбележим, че отделните видове цветни бои и багрила се държат различно, в досег с вода. Така например, акрилната боя е много по- плътна от водата и образува приятни, плътни облаци.
От друга страна мастилото, което е на спиртна основа е леко, прозрачно и малко трудно за управление. Докато багрилата, които се използват за оцветяване в хранителната промишленост не са толкова ярки, а плътността им е същата, като на водата. Крайните цветове са по- бледи и прозрачни.
Понякога, за да се получат зашеметяващи изображения, вместо боя се използват различни консистенции, като мляко, лакове за нокти и какво ли не още.
Снимка: AaronVan / omsphoto.com
Ако пробвате и поставите стъкло над съд с вода ще установите как светлината се пречупва и се появява един цял цветен калейдоскоп в меки нюанси. Този подход причисляваме към една от най- актуалните тенденции в света на продуктовата фотография към настоящия момент.
Снимка: maki.vn
Богатото въображение е ключ към креативната сцена. Възможностите са безкрайни. Пресъздаване на вълна, която залива обекта. Разпръскване в момента, когато продукта се срещне с повърхността на водата. Улавяне на движението, когато обектът започне да потъва.
Снимка: photography.katabara.com
Образуване на множество капки или мехурчета.
Снимка: Игорь Климов
Потапяне на продукта до половината, с което се цели да се акцентира определен детайл.
Снимка: Travis Rathbone
В допълнение с подходящи елементи към декора, като човешко присъствие, лайфстайл и контекстните кадри могат да бъдат наистина печеливши.
Снимка: Peter De Mulder
Снимка: Peter De Mulder
Снимка: Peter De Mulder
Продуктова фотография под вода откриваме и в модната индустрия. И въпреки, че решението изглежда екстравагантно, то резултата е някак пленително – магнетичен.
Снимка: Peter De Mulder
Снимка: Peter De Mulder
Както при повечето продуктови изображения предназначени за реклама, така и при продуктовата фотография под вода в постпродукцията се използват много ефекти, софтуерно ретуширане и фотоманипулация.
Често се подбират няколко кадъра, направени със специални последователни настройки, които се обединяват заедно в една композиция, за да се получи крайното изображение. Така със сигурност може да добиете много и достатъчно остри мехурчета, изключителна повърхност или плътни цветни облаци.
Силно се препоръчва за всеки бизнес, който желае да използва въздействието, което може да се постигне с подводните продуктови изображения и видео, да наеме компетентен, опитен подводен фотограф, който ще съумее да се справи с всички предизвикателства и ще има контрол над целия процес.
И така, нека завършим с един кадър, на фотографът Сиена Андерсън. Нейната снимка на бутилка джин „Mermaid“ (в превод от англ. Русалка) попада в списъка на номинираните в категория „Търговски продукт“, заедно с още 380 изображения.
Снимка: Sienna Anderson
Благодарение на вота на публиката, пресъздаденият в аквариум образ на продукта е коронован за победител и носител на наградата People’s Choice на British Photography Awards 2021.