Предметна фотография на стъклени предмети на тъмен фон
Предметна фотография на стъклени предмети на тъмен фон

В продуктовите изображения на тъмен фон зрителят винаги усеща някакъв драматизъм, улавя повече стил и естетика. Може би затова те са и толкова привлекателни. Тъмният фон намира приложение в продуктовата фотография предимно на луксозни аксесоари, като бижута, часовници, парфюми или лимитирани серии продукти.

Снимка: Pinterest

Вдъхновена от ефектите, които се постигат, „Dark Food Photography“ вече се е обособила, като отделен дял на продуктовата фотография за храна.

Снимка: lenkaslens.com

В комерсиалната фотография ще срещнете сериозни брандове, които изкушават с фотоси на изтънчени питиета и вино, реализирани именно на тъмен фон.

[rl_gallery id=“2749″]

Снимки: lauraknox.com и Pinterest

Фотографията обаче може да се превърне в истинско предизвикателство, когато тъмният фон трябва да се съчетае със стъклени обекти, които сами по себе си са изящно изкуство.

Стъклото е една от най-трудните повърхности за снимане, защото е едновременно полупрозрачно и отразяващо. Успешните продуктови кадри на стъклени изделия, обикновено са онези, в които отраженията са така овладени, че подчертават най-доброто от продукта и го карат да изглежда наистина невероятно.

Снимка: packagingoftheworld

За снимането на продукти от стъкло основно значение има внимателния подбор на осветлението. Наличието на точни отражения и създаването на изключителен черен фон, от друга страна се постига с помощта на няколко техники. Трябва да отбележим, че в предметната фотография на стъклени обекти на тъмен фон най-важно е правилно осветеният обект. Затова в помещението, където ще се проведе фотосесията не трябва да има излишни източници на светлина. Те могат да причинят нежелани отражения върху лъскавата повърхност.

Ето и конкретен пример.

Снимка: https://anisasabet.com.au

Не, че кадърът не е очарователен, но е уловена околната среда. Върху винената чаша и бутилката можем да видим отраженията на помещението зад фотографа, прозореца, както и сградите, които са срещу него. Затова, ако решите да снимате стъклени предмети на тъмен фон, елиминирайте излишното осветление.

Вероятно на много от вас се е случвало, докато шофирате по мокра настилка, късно вечер, светлината от фаровете да е някак по-слаба и да не осветява достатъчно добре пътя напред. Това се дължи на факта, че мократа и тъмна повърхност на пътя абсорбира светлината. И в тази връзка, ако трябва да снимате стъкло на тъмен фон, имайте предвид, че може да смекчите отраженията, да задълбочите сенките и да постигнете прецизни настройки, ако разполагате с по-големи сиви или черни площи. Те със сигурност ще подобрят коефициента на поглъщане на светлината. Разбира се, за да разсейвате светлината ще са ви нужни и няколко дифузьора.

Самото създаване на тъмен фон е лесно. Винаги може да използвате дебел черен картон, хартия, черен филц, боядисано дърво или тъмна стена. Много от експертите в продуктовата фотография са на мнение, че черното кадифе е едно от най-добрите решения. Като се замислим, неслучайно скъпите бижута се продават в кутии с черно кадифе и също така бижутата, по принцип се презентират на стойки, манекени и подноси покрити с такъв материал.

Когато сте готови с фона и сцената е време да помислите за осветлението. За да неутрализирате светлината от ненужни зони трябва да осветите фона, който след това ще отрази светлината и съответно ще освети стъклото, като същевременно ще успеете да избегнете отраженията. Това може да се получи със светлинни източници отдолу, отгоре или отстрани. Вместо да насочвате светлината директно към фона, трикът, с който можете да подобрите изображенията е да използвате отразена светлина от рефлектори. Така ще получите по-чисто изображение, ще постигнете по-добър контраст на стъклото и повече детайлност. Разбира се, не бива да забравяте, че пълното премахване на всички отражения ще заглуши контура на стъклото и ще направи изображението да изглежда нереалистично.

Снимка: yechielorgel.com

Нека разгледаме начина, по който Маркус Петтерсон работи със стъклен обект на тъмен фон.

Снимка: Маркус Петтерсон

Той споделя, че когато става въпрос за продуктова фотография на прозрачно стъкло на тъмен фон, за него най-важно е да създаде хубави акценти, за да подчертае контурите на обекта.  Относно заснемането на новия етикет на парфюмите Montecristo by Mille Centum Parfums той споделя: „Акцентите се създават чрез осветяване на шишето с доста големи софтбоксове отстрани, за да се получат достатъчно широки акценти. Ако искате по-гладки отблясъци с добре изглеждащи градиенти, за предпочитане е да използвате и допълнителен слой за дифузия. Ако осветлението идва само от лентова светлина, може да получите твърде тесни отражения, така че по-голямото е по-добре.“, казва Маркус.

Тъй като акцентите са ключови, Маркус ги създава със светлина от големи софтбоксове, която е насочена отстрани на шишето с парфюм.

Снимка: Маркус Петтерсон

Когато включват кутията на парфюма към сцената той добавя допълваща светкавица със сноут (snoot) модификатор и решетка.

Снимка: Маркус Петтерсон

По този начин насочва светлината към конкретни зони без да осветява заобикалящата среда. Резултатът е, че създава повече контраст, запълва петната и подчертава логото на шишето и кутията.

Снимка: Маркус Петтерсон

В крайна сметка, финалните изображения са композитни –  от три различни снимки. За да получи желания резултат върху една конкретна област на шишето и кутията, Маркус използва отделни части от двата обекта, като между различните изображения прави леки промени в настройката на осветлението.

Една от ключовите трудности в предметната фотография на тъмен фон е правилното експониране на отделни елементи. Например, ако трябва да се акцентира етикета. За да създадете наистина страхотна снимка ще е необходимо да разиграете няколко варианта, защото:

  • Ако използвате осветяване на фона зад бутилката, стъклото ще се освети отзад, а светлината ще се увие около ръбовете, но етикетът ще остане в сянка
  • Ако осветлението е насочено отгоре би се получил същият ефект
  • Ако решите да използвате рефлектор, за да отразите директно светлината върху етикета, съществува опасност да добавите нежелани отражения или да загубите акцентите отстрани на бутилката

Обикновено този проблем се решава с добавяне на допълнителна дифузия на светлината върху рефлекторите.

[rl_gallery id=“2752″]

Снимки: behance.net

Разбира се, за да накарате един стъклен продукт на тъмен фон да привлече вниманието от пръв поглед ще се изисква усърдна последваща обработка, в която да съедините два или повече кадъра в едно перфектно изображение.

В предметната фотография на стъклени изделия на тъмен фон, елегантното визуализиране на продукти зависи не само от основните техники за заснемане, но и от креативното проектиране на цялото изображение. То трябва да капсулира всичко важно за продукта и същевременно да има въздействие. В зависимост от крайната цел, която сте си поставили, освен минималистичните изображения на тъмен фон, винаги може да създадете колорит, като добавите различни текстурни основи и елементи.

Снимка: squaremountain.co.uk

Те ще подчертаят конкретни характеристики на главния обект, а динамиката в изображението ще го накара да изпъкне.

Снимка: moverandshakerco.com