Според данни на Националния статистически институт за 2021 година, 76.4% от активно пазаруващите потребители онлайн са поръчали дреха или аксесоар поне веднъж. Това прави онлайн търговията на модни изделия официално най-развитата в България, като след нея идват спортните стоки с 23.5% и детските стоки с 10.8%. 

И ако размерът на пазара е сред основните фактори за успешни продажби, то след него идват редица детайли, за които ще трябва да се погрижите. Когато говорим за мода, продуктовата фотография е номер едно в списъка. 

Когато решите да презентирате дрехи, бижута, аксесоари и обувки онлайн, ще ви се наложи да вземете едно основно и принципно решение. А именно – дали да използвате жив модел или невидим манекен, за да покажете продуктите си в най-добрата светлина.

По-долу ще откриете цялата необходима информация, за да вземете най-правилното решение за снимките ви. А именно – какво представлява всеки от вариантите, какви са неговите предимства и недостатъци, и как да определите коя опция е най-подходяща за вашия бранд.

Каква е ролята на модела и манекена в модната фотография за онлайн магазин?

Ако за момент излезете от обувките на търговец и се върнете в обувките на потребителя, лесно ще дефинирате двете основни предизвикателства пред онлайн търговията с модни изделия. Първото е въпросът “Ще ми стане ли?”. А второто е въпросът “Как ще ми стои?”.

Проблемът с размерите е сравнително лесно разрешим чрез добавяне на детайлна размерна таблица. В нея можете да опишете всички измерения на продукта си в сантимерти, за да дадете на потребителя допълнителна увереност, че купува точно това, от което има нужда.

На въпросът “Как ще ми стои?”, от друга страна, можете да отговорите по два начина – като го покажете върху реален човек и като го покажете върху статична кукла-манекен. Това са подходи, чрез които дрехите придобиват “обем” и реалистичност, кройките им се подчертават, а дизайните им стават много по-лесно отличими.

В сравнение със снимките на равна повърхност или на закачалка, триизмерната модна фотография върху тяло не просто изглежда по-добре, но и продава по-добре. Единственото, което трябва да решите е дали да използвате истински модел или “призрачен” манекен. 

Жив модел – предимства, недостатъци и приложения

Модната фотография с жив модел е класически подход, който едва ли има нужда от твърде подробно описание. При него, дрехата или аксесоарът се презентират върху човешко тяло, като могат да се стилизират в различни пози, обстановки и фотографски стилове. 

Предимства на живия модел в модната фотография

Неоспоримите предимства на тази опция са:

  • Възможност за показване на продукта в различни ъгли, в различни пози и в различни обстановки.
  • Възможност за презентиране на повече от един продукт в една снимка, включително и като част от цялостен тоалет на марката ви.
  • По-силно емоционално въздействие и по-лесно идентифициране на потребителя с продуктите и марката.
  • Възможност за непряка демонстрация на ценности, идеи и бранд визия чрез използване на различни модели.
  • Възможност за партньорства с разпознаваеми лица и лидери на мнение, които да представят бранда чрез снимките ви. 

С днешна дата, изключително актуална в модната индустрия е темата за позитивния образ на тялото. Съществуват модни брандове, които изграждат визията си изцяло чрез използване на модели с размери и пропорции на тялото, които не отговарят на стереотипа, утвърден през годините.

Това може да бъде както изключително силно конкурентно предимство за брандове, които възприемат идеята като своя. Примери за такива марки са Triumph, H&M и Dolce and Gabbana. 

Недостатъци на живия модел в модната фотография

Парадоксално или не, именно предимствата на живия модел могат да се превърнат и в негови недостатъци. Ето как:

  • Моделът може да отвлече вниманието от продукта или да предизвика реакция от типа на “Това никога няма да стои толкова добре върху мен.
  • Не можете да имате гаранция, че емоционалната реакция на всеки клиент към модела ще бъде положителна.
  • Наемането на жив модел може да бъде скъпоструващо удоволствие, особено ако каталогът ви се състои от много продукти.
  • Ще ви се наложи да обмислите много внимателно избора си на модели, така че да предадете правилно визията на бранда.

Услугите на професионален модел невинаги са подходяща опция за онлайн магазини с голям брой продукти. И все пак, те остават задължителни са допълнителни търговско-маркетингови активности като изготвяне на каталози, презентиране на нови колекции и изготвяне на печатни реклами материали. 

Ghost манекен – предимства, недостатъци и приложения

Призрачният манекен представлява моредна фотографска техника за постпродукция, използвана най-вече в сферата на електронната търговия. При нея множество кадри се обединяват в един, за да се получи възможно най-реалистичната 3D презентация на дрехата.

По време на фотосесията се използва кукла-манекен, а изделието се заснема както върху манекена, така и без него, за да останат видими етикетите на гърба. При последващата обработка, манекенът се премахва със софтуер за фотообработка, а финалната снимка изглежда така, сякаш дрехата е облечена от невидим човек.

Обикновено снимките с невидим манекен се правят на бял фон, но вашето фотографско студио може да ви предложи различни опции, между които да избирате. 

Предимства на невидимия манекен в модната фотография

Невидимият манекен е едно от най-предпочитаните решения за продуктова фотография в модната ниша и причините са няколко:

  • Получавате възможно най-доброто съотношение между цена на изпълнението и качество на резултата.
  • Електронният ви магазин има изчистена и унифицирана визия на продуктите, което го прави красив и лесен за възприемане.
  • Фокусът на потребителя се задържа върху продукта и не се “разпилява” между модела, фона и обстановката.
  • Получавате формата и визуализацията на дрехата върху истински човек без да използвате жив модел. 

Не на последно място, невидимият манекен скъсява времето за редакция и обработка на снимките, така че ще можете да получите перфектните кадри много по-бързо след края на фотосесията. 

Недостатъци на невидимия манекен в модната фотография

Що се касае за големи магазини с много продукти, предимствата на ghost манекените многократно надскачат недостатъците. И все пак можем да говорим за няколко слаби страни на този вид заснемане на продукти, като например:

  • “Отсъстващият” човек има много по-малък потенциал да комуникира стила и идентичността на марката отколкото присъстващият.
  • Създава се едно по-студено и статично презентиране, лишено от лично отношение и специфично послание.
  • Има риск от некачествено изпълнение на задачата, ако се работи с неопитен екип, некачествен фотоапарат или неподходяща програма за обработка.

Една от основните предпоставки за добър краен резултат е именно финалната обработка на кадрите. Ето защо е силно препоръчително да се доверите на фото студио с опит и солидно портфолио от успешни проекти с невидими манекени. 

Как да вземете най-доброто решение за снимките ви?

В онлайн търговията трудно може да се говори за унифицирани “най-добри” решения, тъй като всяко решение трябва да лежи преди всичко върху спецификите на бранда и неговите цели. 

Ето защо, решението дали да използвате жив модел или невидим манекен трябва да бъде продиктувано от детайли като бранд визия, размер на каталога, предвиден бюджет и стратегия за развитие.

Една важна специфика, която не бива да пренебрегвате е къде точно ще продавате продуктите си. Ако имате собствен електронен магазин решението ви зависи изцяло от вас. Ако обаче използвате външна маркетплейс платформа, трябва да се запознаете с нейните условия и изисквания. В платформи като Amazon например, продуктът трябва задължително да има самостоятелни снимки, на които не присъства жив модел. 

Не на последно място – двата подхода далеч не винаги се изключват взаимно. Ако разполагате с необходимия бюджет, можете да предложите на потребителите си различни типове продуктови снимки, включително с модел и на прозрачен манекен. 

Друга опция е да използвате фотографии с модел за основни страници на сайта и рекламни материали, докато продуктовите си страници запълните с качествени снимки на прозрачен манекен.

Екипът на Photo Pro е насреща, за да ви предложи индивидуални консултации и решения, подходящи за вашия бранд и снимките ви. Като водещо фото студио в София за продуктова фотография, ние ще ви помогнем да планирате най-интелигентния път между добрия продукт и добрите продажби. След което ще извървим стъпките с вас!