Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

Photo:https://www.freepik.com/

 

Фотографията е изкуство. Това до голяма степен предопределя необходимостта човек да притежава частица талант, за да създава креативни изображения.  Оборудването само по себе си не може да направи снимката шедьовър, но дава възможност за по-високо качество.

 

При добрия фотограф уменията и оборудването вървят ръка за ръка. Безкрайните възможности, които новите технологии предоставят надграждат и уменията, което  значително подобрява качеството на крайния продукт.

 

Технологичният прогрес, освен всичко друго носи със себе си и нови перспективи. Разбира се, за всякакъв вид фотография е наистина важно да имаме достатъчно стойностни познания и умения. Всяка отделна ниша е специфична сама по себе си и изисква конкретна техника, и условия.

 

Нека да се концентрираме в перфектният, продуктов кадър. Не толкова камерата, колкото обектива ще ни свърши по-добра работа.

Да вземем за пример заснемането на бижута. В този случай ни е нужен макрообектив, с който да уловим детайлите и съответно да ги подчертаем. За изображения на храна, най-любимият сред продуктовите фотографи и по- подходящ, би бил обектив с 50 мм фокусно разстояние, с фиксирана бленда (f/1.2, f/1.4, f/1.8). Арсеналът в тази насока включва и обективи в порядъка 24 -70 мм, 24- 105 мм.

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

 

 

Е, както разбирате, китовият обектив едва ли ще ви позволи да направите идеалната снимка на бижу или храна. Затова, ако сте решили да се борите за приза „добър фотограф“, проучвайте, четете форуми, съветвайте се. Това ще ви помогне да трупате опит и знания от вече преминали по този път хора.

 

И така неизбежно възниква въпроса „Трябва ли да притежавам по- скъпа техника, за да бъда добър фотограф? “ Нека бъдем честни. Висок клас камера, нито ще ни направи добри фотографи, нито пък ще можем да направим онези страхотни снимки, за които мечтаем. Ако нямаме отношение към композицията, светлината и ако не знаем как да работим с такава техника, а разчитаме на „АУТО“ функцията, ние просто притежаваме една скъпа вещ.

 

Със сигурност определени камери улесняват заснемането на конкретни обекти и постигането на неизменни резултати, но като цяло техниката е инструмент. Ако ви заведат при един модерен струг и ви кажат да изработите детайл, а вие нямате представа как се работи със струг, дали ще се справите?

 

Във фотографията, миксът от знания, умения и опит е крайна необходимост. Те разкриват неподозирани възможности, дори ако снимаме с оборудване вече влязло в списъка „демоде“. Не можем да сложим фотографията в кутия.

Подобно на мисълта, че боклука на един е съкровище за друг, така и за един талантлив по природа фотограф, остарелият фотоапарат може да се окаже безценен. Тоест, всеки фотоапарат подбран според конкретната крайна цел и място на изява би бил достатъчно добър.

 

Каква е твоята цел?

 

Искаш фотографията да бъде твоя професия или твое страстно хоби?

 

Напоследък много хора са завладени от вкусната храна и доброто вино.

Вие или ваш приятел сте човек, който се интересува от производството на вино. Познавате сортовете грозде. Дегустирали сте какво ли не. Умело комбинирате храната с виното. Обичате да говорите с приятелите си на тема вино. Определено сте познавач,  но всъщност това не ви прави професионалист.

 

Докато сомелиерът от друга страна е професионалист в тази област. Той е обучен и разполага с богати познания в областта на виното. Обикновено работи за изискани ресторанти и специализира във всички аспекти на дегустацията на вино. Това е неговата професия. Разбирате ли, къде е разликата? С това, той изкарва парите си.

 

Професионалният фотограф, също както сомелиера, е избрали фотографията за своя професия. За него е важно да надгражда, както техниката, така и знанията, и уменията си, защото често по-новото и по-доброто улеснява, и опростява работата му.

 

Но съществуват и случаи, в които да си фотограф професионалист не винаги е свързано с това, да изяваваш твореца в себе си. Срещат се фотографи професионалисти, които дълго време снимат еднотипна фотография, без да излизат от познатата рамка и да влагат креативност. При тях всичко е шаблон. Разбира се, това не ги прави лоши, но не ги прави и отличаващи се.

 

От друга страна на лице са любители, за които фотографията е неустоима и вълнуваща. Истинска страст. Професионално обаче са се насочили към друга сфера. Те също като добрите професионалисти влагат средства в скъпа техника, развиват се, но за тях фотографията си остава хоби. Дори да припечелват от нея, тя не е тяхна професия.

 

Доколко по- скъпото оборудване е важно за професионалната фотография?

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

 Photo:https://www.freepik.com/

 

Високият клас камера е от съществено значение за професионалиста, защото той трябва да работи надеждно и сигурно. Това в повечето случаи означава:

 

  • Наличие на пълнокадрова камера. Високачествени, професионални кадри се постигат с фулфрейм камери.
  • Много пиксели – за отпечатване на изображения за билборд или за запазване на качеството на детайлност на обекта при изрязване.
  • Ниско ниво на шум при високи ISO стойности – за по- добри снимки на слаба светлина.
  • Бърз автофокус, светъл обектив, и т.н.

 

Да, професионалистите определено се интересуват от възможностите да надграждат с нещо по- ново. За тях това е необходимо условие.

 

Как действа професионалистът?

 

Професионалните фотографи умеят да решават множество проблеми, с което успяват да предотвратят нежелани ефекти или неправилна визуализация. По този начин намаляват вероятността от допускане на грешки, които биха саботирали качеството на изображението. От друга страна професионалистът притежава специфични умения, с които улавя желанията на клиентите си и помага за тяхното успешно реализиране.

 

За професионалистите е характерно да се специализират в повече от един  фотографски жанр. Независимо от специализацията си обаче, всеки от тях е натрупал години практика, умения, опит. Това, което отличава неговите проекти е креативността му. Чрез продуктовата фотография, обикновения продукт се превръща в нещо завладяващо. А клиентите използват именно това за собствения си успех.

 

Ако сравним двойките снимки,  веднага разпознаваме работата на професионалиста, нали?

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?   Photo: http://www.reddit.com

 

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

 

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

Photo: http://www.fixthephoto.com

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

Photo:http://www.mejuri.com

 

В днешно време всички снимаме. Но дали влагаме някакво конкретно умение или просто използваме готово приложение и само натискаме бутона за снимка?

Оборудването или фотографа – кое определя качеството на снимките?

Photo:https://www.freepik.com/

 

Професионалните фотографи  правят следното:

 

  • Преди всяка снимка определят целта си, аудиторията или онова, което техните клиенти биха желали да постигнат. Така много по- лесно организират работата си
  • За да поддържат високо качеството на своите произведения, те се съсредоточават в детайлите, оформлението и посланието, което искат да предадат на аудиторията
  • За да са впечатляващи, разпознаваеми и търсени, всеки от тях влага нещо креативно, нещо ново, нещо различно

 

Изобщо не си и помисляйте, че работата на професионалистите е лесна. Много хора са с впечатление, че  за да си професионалист е достатъчно да разполагаш с по-скъпа камера и оборудване. Поемаш ангажимент, нащракваш няколко кадъра набързо и с това приключваш. Не! Не е толкова просто!

 

В началото казахме, че фотографията е изкуство, поради следните причини:

  • Добрият професионалист е вложил време за изучаване на това изкуство
  • Развивал е умения, за да постигне необходимия баланс във всяка ситуация
  • Овладявал е начини за справяне с предизвикателства
  • Интересувал се е от фотографското оборудване и неговите възможности

 

И всъщност работата му е много упорита, защото зад всеки гениален кадър, стои първо идея, после замисъл за изпълнение, аранжиране, подходящи настройки и чак тогава натискане на спусъка на фотоапарата. Есенцията на фотографията се явява именно познанието, набора от качества и умението на един майстор – фотограф да превърне нещо съвсем обикновено в нещо необикновено, което да повлияе по някакъв начин на останалите.

 

За да си добър фотограф не е достатъчно само да овладееш камерата си или да притежаваш най-новата и най-скъпа екипировка. Нужни са присъщите качества, които ти позволяват следното:

 

  • да виждаш различна гледна точка
  • да имаш усет за детайлите
  • да проявиш креативност и въображение, за да разпознаваш различното в нещо съвсем обикновено на пръв поглед
  • да умееш да го интерпретираш в нещо, което да заблести

 

Добрият фотограф трябва да държи на детайлите, за да гарантира, че всички елементи в снимката – осветление, композиция, обект и всичко останало между тях работи хармонично, за да предаде правилната визия или послание.

 

Добрият фотограф трябва да е търпелив, защото колкото и да се опитва да контролира целия процес, може да има моменти, в които ще е нужно да направи безброй кадри само, за да получи една перфектна снимка.

 

Днес много начинаещи се записват в майсторски класове, провеждани от популярни фотографи и след това започват да използват стила и начина на работа, който са научили, вместо да развиват свой собствен стил. Да, това може да ги направи добри фотографи, но няма да ги отличи от останалите.

 

Възможността, която майсторските класове дават е по-скоро запознаване с техническата част на фотографията и присвояване на тънкости от доказалите се. След това задължително всеки трябва да опита да култивира свой собствен, уникален стил.

 

Ако искате да направите фотографията своя професия, непрекъснато трябва да подобрявате своите фотографски умения, да научавате нови техники, за да бъдете по-добри и в крак с тенденциите.

 

Да, за да овладеете фотографията и да се превърнете в професионалисти ще са ви необходими  много време и усилия, практика и силна страст. Важно е да знаете, че технологиите не могат да заместят креативността, въображението и таланта, независимо каква техника и колко скъпо оборудване ползвате. В действителност по-добрата технология увеличава способността ни да подобряваме визията, но в крайна сметка не камерата улавя най-добрия кадър, а човека зад камерата, вижда най- добрата възможност и начин да го направи.