Модната индустрия днес е една от най- популярните индустрии в света. Разцветът на интернет наложи нови стандарти и бизнес модели за представяне на модата. Модните къщи, дори самите дизайнери се появиха в дигиталната „метавселена“, създавайки електронни магазини, виртуални събития, онлайн каталози.
Интерактивните дигитални среди и инвестициите в електронната търговия са все по- значим лайтмотив на марките. Социалните медийни канали, блогъри, инфлуенсъри се превърнаха в ключов елемент, не само за продажба на мода, но и като част от прогнозирането и налагането на бъдещи тенденции.
Компаниите постепенно се адаптират към новите потребителски приоритети, докато цифровите технологии осигуряват страхотни възможности за растеж. Очакванията са модната електронна търговия да достигне 672 милиарда долара до 2023 г.
А източникът, от който аудиторията може да получи съдържание и осведоменост е фотографията. Това е основната форма на комуникация между модните дизайнери и публиката онлайн. Модните изображения са част и от страниците на списания, каталози, рекламни кампании.
В крайна сметка, брандовете в модата използват стилизирана фотография, за да шлифоват своя образ, да се свържат с целевата аудитория и да продават продуктите си.
Какво представлява модната фотография ?
Модната фотография е жанр на фотографията. Основният фокус е върху представянето на дрехи, аксесоари и свързаните с тях артикули. Модните снимки често акцентират върху марката на дизайнера, собствената му философия или върху неговите възгледи по отношение на конкретна тема.
Модната фотография съчетава документална и художествена работа. Може да бъде израз на актуална тенденция, популярна култура или да отразява изкуство. Може да представя визия, начин на живот, стил, грим, прическа или определен художествен замисъл.
Снимка: stella-and-quinn.blogspot.com
Основната цел е да привлече внимание. Неслучайно е един от най- големите и най-печеливши сектори.
История
Погледнато исторически, най- ранните известни модни снимки датират от 1850 г. През 1856 г. Адолф Браун публикува книга, съдържаща 288 снимки на Вирджиния Олдоини, графиня ди Кастилионе, благородничка в двора на Наполеон III.
Снимките я изобразяват в официалното ѝ придворно облекло, което я прави първия моден модел, а Адолф Браун става основоположник на модната фотография.
Източник: liveinternet.ru (Барон Адолф де Майер 1914-1920)
В началото на 20-ти век, когато лъскавите страници на модни списания, като La mode pratique, Harper’s Bazaar, Vogue започват да се изпълват със снимки на модели, на актриси и на аристократи, модата става достъпна за по- широка публика, а модната фотография се превръща в инструмент за реклама.
Значението на списанията нараства, когато дизайнерите започват да си сътрудничат с издателите. През 20-те и 30-те години на миналия век, фотографията насочва вниманието към изгряващи дизайнери, като Chanel, Balenciaga и Lanvin, които успяват да добият популярност и да се отличат със своите стилове.
По същото време Париж се превръща в център на модния свят.
Тогава изявени модни фотографи са:
Хорст П. Хорст, Сесил Бийтън, Едуард Щайхен, Ервин Блуменфелд и т.н.
Разбира се, по време на световните войни и в трудния следвоенен период, модната индустрия затихва. С течение на времето се появяват някои нови дизайнери, а с тях се възприемат и нови подходи към модната фотография.
През 70-те години социалните движения, особено феминизмът, оставят своя отпечатък върху модната индустрия и начина, по който жените са представяни. Разбира се, появяват се и повече жени фотографи, като Сара Муун (Франция), Дебора Турбевил (Америка), Ева Арнолд (Америка), които внасят свежи перспективи във Vogue и Harper’s Bazaar.
Концепцията за конфекция / prêt-a-porter /, наложена през 80-те години на миналия век и необузданото консуматорство превръщат модата в процъфтяваща глобална индустрия. Стартират рекламни кампании. Модната фотография процъфтява, предоставяйки вдъхновяващи, елегантни, оригинални изображения на манекени и супермодели.
Мъжката мода преуспява в своя собствена ниша. Едно от имената, което привлича внимание в модните среди е на американския фотограф Брус Вебер, известни с работата си за марки, като Калвин Клайн, Ралф Лорън, Армани и други.
И докато на него се приписва въвеждането на някои нови перспективи към представянето на мъжествеността, то модният фотограф Дейвид Бейли получава признание за това, че е направил някои от най- въздействащите снимки през последните 50 години, и се смята за един от предшествениците на съвременната фотография.
През годините към висшата мода се включват все повече съвременни дизайнерски елементи, актуални селекции и тя непрекъснато се разраства. Това от своя страна предизвиква прогресивно развитие и в света на модната фотография.
Днес, можем да обобщим, че тя е многолика. Границите между комерсиалната и артистичната работа стават все по- размити.
Сред съвременни значими имена и тяхното силно присъствие в света на модата ще споменем:
Всеки със своята неотразима идентичност и бляскаво портфолио.
Снимка: David Roemer
Снимка: Lina Tesch
Концепции и стилове на модната фотография
Всеки самостоятелен жанр във фотографията има своите специфични особености. Стиловете в модната фотография не правят изключение.
Висша модна фотография
Висшата мода върви ръка за ръка с луксозните и най- популярни брандове, оглавяващи списъка с ексклузивни къщи за висша мода. Обикновено се изисква най- висока степен на майсторство за заснемане на топ модели, екстравагантни дизайни, изработени от скъпи материали, както и лимитирани, колекционерски бройки облекло.
Висшата модна фотография демонстрира визия и творчески стил. Модни снимки виждаме по кориците на списания, билбордове и реклами. Често известни личности, актьори, футболни звезди и топ модели са лицата на марката или дефилират с облеклата под прожекторите на бляскави церемонии и събития.
За създаването на безупречни модни изображения са необходими истински професионалисти, в тандем с най- добрите стилисти, гримьори и фризьори.
Снимка: townandcountrymag
Каталожна модна фотография
Тематичната концепция на този стил предполага по- опростени продуктови снимки, акцентиращи върху дрехите. Разбира се, изображенията са предназначени за каталог, изискват минималистични сцени с по- изчистени и неутрални фонове. Снимките трябва да демонстрират визията и функционалността на облеклото. Целта на каталожната модна фотография е продажба и брандиране.
Снимка: margo-photo.art
Снимка: Ksenia Pro Photographyjpg
Улична (street) модна фотография
Тази фотографска концепция черпи вдъхновение от колорита на уличните стилове. Традиционно уличното облекло е запазена марка на част от определени субкултури, като скейтъри, гръндж, хипстъри, рап и т.н., но в днешно време е актуално да се обвива с шикозни акценти от висшата мода.
Уличната модна фотография показва атмосферата на улицата – снимки на модели, които се разхождат, в ансамбъл от модни дрехи и аксесоари или всекидневно облекло.
Седмица на модата в Париж 2023 г. – уличния стил / funkyforty.com
Снимка: popsugar.com
Снимка: Pinterest@keraavlon
Редакционна модна фотография
Този подстил на модната фотография, включва аспекти от модата и касае изображения, които придружават редакционни статии в списания, журнали и онлайн публикации. Мотивът е да се разкаже история, която ще запознае аудиторията – да представи събитие, да очертае тенденция, да анонсира нова дизайнерска колекция и т.н.
Ето и един пример – Звездата от „Алиса в Страната на чудесата“ Хелена Бонам Картър е на корицата на Harper’s Bazar, а изображението обрисува тематичната история от участието ѝ.
Следващата снимка представя конкретен тренд. Очевидно е, че кадърът по- скоро ангажира и запознава, отколкото да продава. Именно това е водещото направление в редакционната модна фотография.
Снимка: trunkclub.com
Лайфстайл модна фотография
Снимки отразяващи начинът на живот винаги демонстрират ползата и комфорта, който ще имаме, ако придобием конкретен продукт, а лайфстайл фотографията е средство, което вдъхновява хората.
Що се отнася до модата, донякъде именно тя задава тренда на лайфстайла за облекло. Лайфстайл модната фотография отразява как и какво да обличаме, къде ще е най- подходящо да сме с това облекло или какво е актуално да носим този сезон. Онези, които следват тенденциите в дрехите и аксесоарите ще могат да ги видят на лайфстайл снимка.
Луксозните брандове извличат фантастични ползи от лайфстайл модната фотография, защото именно чрез нея имат възможност да създават впечатление, да внушават на аудиторията нуждата от своите артикули и предимствата, които те ще им осигурят.
Снимка: stylemepretty.com
Модна фотография в социалните медии
Въздействието и влиянието на социалните медии върху всички ниши на фотографията е безспорно. Модата, като част от творческата индустрия и един от най- силно визуално ориентираните сектори, успешно заема своето място на лидер в стрийминга от истории и съдържание в социалните платформи.
Модните изображения в социалните профили могат успешно да добавят автентичност към всяка марка, както и да я популяризират. Снимките на влиятелни лица и знаменитости, представящи конкретен начин на живот в профилите си, вече са съществена част от маркетинговата стратегия на модните компании.
Няма съмнение, че модната фотография в социалните медии е изцяло нов и по- бърз начин за ангажиране на клиентите.
И ако трябва да обобщим, модата не може без фотография. Успешните модни изображения са рентабилен начин за повишаване на разпознаваемостта на марката. Инвестирането в модна фотография е равносилно на внасяне на живот в облеклата и аксесоарите. Ролята на модния фотограф е да насочи цялото внимание към популяризиране на дизайнерските решения и тенденциите в модата.